دافعیان مطرح كرد؛

افغانستان بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلاق است

افغانستان بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلاق است

به گزارش جاویدانی، یک تولیدکننده صنایع خلاق اظهار داشت: کشور افغانستان به سبب نزدیکی فرهنگی، بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلایق در عرصه پوشاک کودک و نوجوان است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق به افغانستان، تجربه نگاری حضور در نمایشگاه بین المللی ابوحنیفه کابل، با هدف توسعه بازار محصولات صنایع خلاق ایران در بازارهای افغانستان توسط مرکز نوآوری امید اجرا شد.
صاحبان صنایع خلاق در این جلسه تاکید کردند بازار کشور افغانستان فرصتی مهم برای تولیدکنندگان ایرانی است که نباید از آن غفلت شود و با بهبود زیرساخت ها، این کشور می تواند تا ۵ سال آینده بازاری مهم برای تولیدات فرهنگی و کالایی برای خردسالان و نوجوانان این کشور باشد.

نزدیکی های فرهنگی مزیت صادرات به افغانستان

سجاد عباسی مدیر مرکز ترویج و توزیع امید، در این جلسه ضمن تاکید بر این مفهوم که در لایه کودک و نوجوان محصولات فرهنگی مطابق با فرهنگ و آموزه های فرهنگی خاص کشورمان تولید و عرضه می شود، اظهار داشت: این محصولات می تواند باتوجه به قرابت های فرهنگی میان ایران و افغانستان بازار خوبی نیز در این کشور باشد و درآمد صادراتی مناسبی را برای کشور حاصل کند.
وی ضمن ابراز خرسندی از این امر که دولت طالبان توانسته قسمتی از فعالان اقتصادی این کشور را که سالهای قبل از کشور خارج شده اند را به افغانستان برگرداند، اضافه کرد: این فعالان اقتصادی در بعضی از بخش های اقتصادی و صنعتی سرمایه گزاری نموده اند و تولیداتی بطور مثال در حوزه فولاد و میلگرد وجود دارد که باعث شده تا تولیدات صادراتی فولادی ایران بازار خودرا در این کشور از دست بدهند. افغانستان بیشترین واردات را در حوزه صنایع غذایی، آرد، روغن و برخی محصولات کشاورزی دارد. بخش عمده این واردات، را از روسیه انجام می دهد و بیشترین صادرات ما در حوزه غذا به این کشور محصولات باغی است.
مدیر مرکز ترویج و توزیع امید اظهار داشت: نزدیکی های فرهنگی و تولیدات وابسته به فرهنگ مشترک در دو کشور از مهم ترین مزیت های صادرات به افغانستان است. نباید فراموش کرد که افغانستان، عضو کشورهای شانگهای است و امکان انجام ال سی مشترک برای تجار وجود دارد.

بازار ۳۰ میلیونی افغانستان برای تولیدکنندگان ایرانی

محمد جعفر کبریایی مدیر عامل نوشت افزار «پرسان» نیز در ادامه این جلسه ضمن ابراز خرسندی از این امر که تولیدکنندگان ایران از سال ۹۶ در بازار افغانستان حضور دارند، اظهار داشت: لوازم التحریر کالایی اقتصادی و فرهنگی است و به سبب طرح ها و گرافیکی که بر روی تولیدات لوازم التحریر ایرانی به انجام می رسد و مردم افغانستان به تولیدات ایران در حوزه لوازم التحریر علاقمند هستند.
وی اضافه کرد: در زمان جمهوریت افغانستان و حکومت طالبان، دوره های متفاوت حضور تولیدات ایرانی در بازار افغانستان تجربه شده است. این کشور در راه توسعه و رشد است و فرصت مهمی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازار این کشور است؛ چونکه حاکمیت فعلی این کشور نیز در عرصه های مختلف اقتصادی مشتاق تعاملات تجاری و اقتصادی با شرکت های ایرانی هم در عرصه صنایع خلاق و هم سایر تولیدات است و بازار ۳۰ میلیونی این کشور برای تولیدکنندگان ایرانی که امکان صادرات به این کشور را دارند، بسیار اهمیت دارد. قسمتی از جامع تحصیل کرده افغانستان از این کشور مهاجرت کرده و نیاز این کشور است که این قشر را به زادگاه خویش بازگرداند. صنعت سینما در افغانستان مهجور است و بیشتر تولیدات سینما از کشورهای هند و پاکستان در این کشور عرضه می شود.
مدیر عامل نوشت افزار «پرسان» اظهار داشت: زیرساخت های بانکی، کارت به کارت و غیره نیز در افغانستان هم اکنون وجود ندارد اما تا ۵ سال آینده به طور قطع این زیرساخت ها فراهم می شود. در چنین شرایطی، فرصتی برای شرکت های فعال در عرضه آثار هنری مانند فیلمیو و غیره فراهم خواهد آمد که تولیداتی مناسب برای حضور در افغانستان فراهم آورند. سایر کشورها نیز بیکار نمانده اند و تجار از کشورهای مختلفی همچون آمریکا، مالزی و چین در کوشش برای کسب سهم از بازار افغانستان هستند. ۵ سال آینده، فرصتی طلایی برای کسب سهم از بازار صادرات کشور افغانستان است و نباید زمان را از دست داد. امروز جامعه تحصیل کرده زیادی در کشور افغانستان وجود دارند و باید مدلهای سرمایه گذاری متفاوتی برای این کشور در نظر گرفت که یکی از روش ها بصورت مشارکت در سرمایه گذاری است. فرهنگ افغانستان وابستگی زیادی به سبب حضور مردم این کشور در ایران دارد و اگر سهمی از بازار این کشور گرفته نشود ۵ سال آینده برای این کسب سهم دیر خواهد بود.
این تولیدکننده صنایع خلاق اظهار داشت: امروز، نیازسنجی، بازارسنجی و تعریف بازار در افغانستان برای کسب سهم از بازار صادراتی این کشور اهمیت ویژه ای برای ایران دارد. اسباب بازی به عنوان یکی دیگر از تولیداتی که می تواند در این کشور بازار مناسب داشته باشد. در زمان جمهوریت افغانستان، صادرات اسباب بازی به این کشور انجام شده و همین روند، می تواند ادامه داشته باشد. امروز در افغانستان به اینستاگرام، کاربریان بسیاری در فضای مجازی علاقمند هستند. با نگاه ویژه به این مقوله می توان محتواهای فرهنگی شامل، بازی های کامپیوتری و انیمیشن مخصوص خردسالان و نوجوانان را به زبان متفاوت برای بازار این کشور تولید کرد. زنان را بخش مهمی از جامعه افغانستان هستند و امروز، زنان افغانستان آگاه اما محدود هستند. اکنون تولیدات ورزشی که بتواند زمینه ورزش در منزل را برای آنها فراهم آورد، زمینه مناسبی برای صادرات تولیدکنندگان ایرانی خواهد داشت.

غفلت تولیدکنندگان محصولات فرهنگی ایران از بازار افغانستان

کبریایی اظهار داشت: جامعه افغانستان جامعه ای دارای طیف متفاوتی از اقوام و مذاهب شامل شیعه و سنی و دیگر اقلیت ها است و باید یک فرد ایرانی محصولات فرهنگی و اقتصادی خویش را متناسب با فرهنگ و سلایق آنها تولید و برای صادرات آماده کند. معتقدم فارغ از مباحث حاکمیتی بخش خصوصی باید برای نیازسنجی بازار این کشور تلاش کند. متأسفانه تصویر درستی در بین تولیدکنندگان ایرانی از کشور افغانستان وجود ندارد. قسمتی از تولیدکنندگان و تجار افغانستان را کشوری ناامن تصور می کنند و علاقه ای به سرمایه گذاری در آن ندارند؛ در صورتیکه پیوست های فرهنگی میان ایران و افغانستان وجود دارد وتولیدکنندگان تلاش زیادی برای صادرات به کشورهای اروپایی دارند، از بازار در دسترس و نزدیک افغانستان به سبب همین نگاه نامناسب غفلت کرده اند. امروز قسمتی از تجار ایرانی به بازار سلیمانیه و کردستان در عراق توجه بیشتری دارند و اکنون افغانستان نیز ظرفیتی مهم برای تجارت و مردمی مناسب برای مبادلات تجاری دارد و پول تجار و بازرگانان یا تولیدکنندگان ایرانی به آسانی قابل برگشت به کشور است.
وی در جواب پرسشی درباره ی نقش دولت در حوزه کسب سهم بیش از بازار افغانستان، با بیان این مفهوم که نقش دولت حاکمیتی و شناخت بیشتر درباره ی بازار این کشور است، اظهار داشت: البته تسهیل گری های دیگری نیز در اختیار و توان دولت هست. می توان گروههای دوستی برای ارتباط بهتر با این کشور برقرار کرد. اتاق های تجاری می توانند تجار دو کشور را به هم نزدیک کنند و در راستای نیازسنجی و شناخت بازار و اتصال تجار ایرانی و افغان نقش مهمی ایفا کنند. شناخت بازار و زیست بوم صادرات به افغانستان از با اهمیت ترین دستاوردهای نمایشگاه اخیر در افغانستان است. این شناخت مسیر تجار را فراهم خواهد کرد؛ ضمن این که نباید این نکته را دور از ذهن داشته باشیم که قراردادهایی در حوزه صادرات لوازم خانگی، دارویی، غذایی و غیره با تجار افغانستان منعقد شده است.
این عضو تولیدکنندگان صنایع خلاق افزود: ۷۰ شرکت در نمایشگاه افغانستان شرکت کردند و در حوزه صنایع خلاق، تمرکز ما در نمایشگاه شناخت بازار، شناخت تجار، شرایط توزیع و غیره است و به طور قطع در آینده قراردادهای تجاری مناسبی به تصویب خواهد رسید. در خیلی از تولیدات از نظر رقابتی امکان رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورها و تولیدکنندگان افغانستان وجود دارد. بطور مثال در مورد لوازم التحریر هم تولیدکنندگان افغان و هم ایرانی کاغذ را بطور عمده از چین وارد می کنند.

جاذبه های کاراکترها و طرح های ایرانی و اسلامی برای پوشاک کودک و نوجوان در افغانستان

مهدی دافعیان یکی دیگر از فعالان صنایع خلاق و مدیر عامل پوشاک هدهد نیز در این جلسه، با اشاره به این نکته که این شرکت از کاراکترهای ایرانی و اسلامی در تولید پوشاک بهره می برد، اظهار داشت: کشور افغانستان به سبب نزدیکی فرهنگی، بازار مناسبی برای صادرات صنایع خلایق در عرصه پوشاک کودک و نوجوان است.
وی اضافه کرد: وقتی صحبت از صنایع خلاق در هر کشوری می شود، یکی از مهم ترین وجوه آن فرهنگ این کشور است. تولیدکنندگان فیلم و انیمیشن هم اکنون باتوجه به حضور طالبان نباید به بازار این کشور امیدواری چندانی داشته باشند اما این بازار در آینده نزدیک ظرفیت مناسبی دارد.
دافعیان با اشاره به وجود نوعی لباس بومی مورد استفاده در افغانستان، افزود: تولیدات تولیدکنندگان ایرانی، باید متناسب با لباس های بومی مورد استفاده در این کشور تولید و عرضه گردد، چونکه بخش عمده زنان مانتوهای بلندی مانند عبا می پوشند و بحمدلله، نمایشگاه افغانستان کمک کرد تا شناخت درستی از نحوه پوشش و پوشاک مورد استفاده در این کشور به دست آید.
صابر نوری محب مدیر نهالستان مرکز نوآوری امید هم با اشاره به اینکه دست اندرکاران این مرکز، در یک سفر یک هفته ای به افغانستان، در نمایشگاه این کشور حضور پیدا کرده، اظهار داشت: مرکز نوآوری امید کار پشتیبانی از واحدهایی را دارد که در عرصه بازی و سرگرمی، خلق جهان داستان ها و تولید محتوا و بازار پردازی برای خردسالان و نوجوان فعالیت می نمایند. در این سفر، در گفت گو با افراد مختلف این نتیجه حاصل شد که حوزه صنایع خلاق مربوط به طبقه بالایی جامعه این کشور است. بطور مثال، کارهایی که درزمینه فرهنگی است در این کشور در حد تعاونی است و هنوز ذائقه برای تولیدات جدید ایجاد نشده است. قشری از جامعه افغانستان، مصرف کننده تولیدات فرهنگی یا کالایی از تولیدات ایرانی هستند که می تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات از ایران به این کشور باشد.
وی با اشاره به وجود محدودیت های بخش توزیع در بازار افغانستان اشار، افزود: توسعه شبکه فروش در افغانستان کار سختی است و تمرکز باید بر کابل پایتخت افغانستان باشد. متاسفانه شبکه فروش گسترده در این کشور وجود ندارد. البته شبکه هایی نیز وجود دارند که باید کار توزیع را به آنها سپرد و با مدیران فروش شامل بازارک برای فروش محصولات ایرانی در بازار افغانستان گفت وگوهایی انجام شده است.


منبع:

0.0 / 5
202
1403/08/03
09:45:07
تگهای خبر: بازار , سرگرمی , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
جاویدانی