مجید معارف مطرح كرد؛

جامعه اموی نمونه ای از جوامع استبدادزده بود

جامعه اموی نمونه ای از جوامع استبدادزده بود

به گزارش جاویدانی، مجید معارف اظهار داشت: در جوامع استبداد زده که جامعه اموی نمونه ای از این جوامع است، کسانی که در رأس قرار دارند، تلاش می کنند چیزی را به گردن نگیرند و به عوامل زیردست ربط می دهند.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست «از عاشورا تا اربعین» روز گذشته دوشنبه ۲۹ مرداد با حضور مجید معارف در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی اجرا شد.
مجید معارف استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در این مراسم اظهار داشت: اربعین در آیات و روایات ما به صورتی رمز کمال است و این رمز کمال بودن، نشانه هایی دارد، بطورمثال می توان به میقات حضرت موسی (ع) نگاه کرد. اخیراً دیدم که فردی در فضای مجازی می گوید که چهلم گیری منهای اربعین حسینی، بدعت است. اما بدعت بطور کلی یعنی چیزی که جز دینی نیست، ولی ما آنرا به دین منتسب می نماییم. در مورد امام حسین (ع) قضیه مقداری متفاوت می باشد. روایتی از امام حسن عسگری (ع) رسیده است که می فرماید پنج چیز از علایم مؤمن است، که یکی از آنها اهل زیارت اربعین بودن است.
وی اضافه کرد: در مورد زیارت اربعینی که ما روز اربعین می خوانیم، این زیارت سند دارد. در فاصله عاشورا تا اربعین، حوادثی رخ داده که برخی از آنها برجسته است و برخی دیگر به اندازه حوادث برجسته مشهور نیست. دوده وارد کوفه می شوند و دو مواجهه با مردم و ابن زیاد پیش می آید. مردم کوفه مردمی هستند که از جایگاه دوده معرفت داشتند و هنگام مواجهه با اهل بیت، سرافکنده و شرمنده هستند. سال ها بعد مردم کوفه جز پیشگامان خونخواهی امام حسین (ع) می شوند. مردم شام نسبت به مردم کوفه شناخت لازم را نسبت به دوده نداشتند و این به مغزشویی اهالی شام توسط معاویه بر می گردد.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در برخورد با ابن زیاد، حضرت زینب (س) ابن زیاد را نشانه رفته و تمام اتفاقات کربلا را به پای او گذاشته است. ابن زیاد می کوشد حوادث را به پای خدا بگذارد و اینها را نمادی از تقدیرهای الهی عنوان کند؛ اما نه امام سجاد (ع) و نه حضرت زینب (س) زیر بار نمی روند.
معارف اظهار داشت: دوده را در قالب اسیر وارد شام کردند و ذهنیت اهالی شام هم این بود که امام حسین خارجی است. در برخورد حضرت زینب با یزید، خطبه ای بسیار طولانی ثبت شده است. یزید روی خارجی بودن حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) دست می گذارد. حضرت زینب (س) پاسخ می دهد اگر تو مسلمانی، تو در سایه دین پدر، برادر و جد من مسلمان شدی و حالا چطور می شود که ما از قالب دین خارج شده باشیم؟ همین طور امام سجاد (ع) رأس جامعه اسلامی (یزید) را مسئول قتل امام حسین می داند. حضرت زینب و امام سجاد روشنگری هایی در شام کردند که نتایجی مانند آگاه کردن مردم شام نسبت به اتفاقات رخ داده و تغییر موضع یزید از خشونت به احترام را در پی داشت.
وی در آخر اظهار داشت: متأسفانه در جوامع استبداد زده که جامعه اموی نمونه ای از این جوامع است، کسانی که در رأس قرار دارند، تلاش می کنند چیزی را به گردن نگیرند و به عوامل زیردست ربط می دهند.


منبع:

0.0 / 5
246
1403/05/31
10:20:31
تگهای خبر: دانشگاه , قرآن , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
جاویدانی