توسط انتشارات سروش انجام شد؛
عرضه ترجمه جامعه شناسی مد در کتابفروشی ها
جاویدانی: کتاب جامعه شناسی مد؛ مقدمه ای بر مطالعات مُد (فشن) نوشته یونیا کاوامورا با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه ای بر مطالعات مُد (فشن)» نوشته یونیا کاوامورا بتازگی با ترجمه صدیقه نایفی توسط انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شده است.
کتاب «جامعه شناسی مد؛ مقدمه ای بر مطالعات مُد (فشن) یا مدشناسی»، مد را در کنار جامعه شناسی فرهنگ تلقی می کند و ضمن ارائه چکیده ای از آرا جامعه شناسان کلاسیک، معاصر و نظریه های در رابطه با مد، به تشریح چگونگی عملکرد نظام مد در سطوح مختلف می پردازد. نویسنده کتاب با مرور مباحث، مسائل و دیدگاه های کلیدی مطالعات جامعه شناسی مد، کاوش کامل دراین زمینه ارائه می کند. او با شروع از مبانی و پرداختن به ریشه شناسی، خاستگاه، موافقان و مخالفان مد، به تبیین تفاوت میان مد به عنوان مفهومی ذهنی و لباس به عنوان ملموس ترین شکل عینیت یافته از این مفهوم می پردازد و تصویری از این پدیده به مخاطب ارائه می دهد.
نویسنده کتاب، یونیا کاوامورا، استاد جامعه شناسی مؤسسه فناوری مد در ایالات متحده و صاحب آثاری گوناگون در حوزه مطالعات مد و مباحث جامعه شناختی و فرهنگی در رابطه با آنست.
این کتاب به حوزه ای جدید از دانش یعنی مدشناسی و یا جامعه شناسی مد اختصاص دارد. جامعه شناسی خصوصاً جامعه شناسی فرهنگ و هنر به نسبت خیلی از علوم دیگر، رشته ای جدید در ایران بشمار می رود که پایه های دانش امروزی آن در غرب و آرا نویسندگان و پژوهشگران غربی قرار دارد. در این بین مُد نیز که در تقاطع هنر، فرهنگ، اقتصاد و سیاست قرار دارد پدیده ای نوظهور در جامعه ایران بشمار می رود که شکل امروزی آن با ظهور نشانه هایی از مدرنیسم و پویایی اجتماعی ارتباط دارد. گرچه این پدیده تا قبل از قرن بیستم به دلیلهای مختلف از جایگاه و وجاهت لازم جهت بررسی های علمی نزد پژوهشگران برخوردار نبود، اما از قرن بیستم به این سو و خصوصاً در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و بررسی هایی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، روان شناسانه، جامعه شناسانه و غیره روی آن صورت گرفته است.
مطالعات جامعه شناختی در رابطه با مقوله مد حتی از سایر بررسی های جامعه شناسی فرهنگ و هنر نیز متأخرتر هستند. اغلب کتاب های تخصصی منتشرشده در ایران درباره ی مقوله مد به همین چند سال اخیر باز می گردد و هم اکنون اثری جامع در حوزه جامعه شناسی مد و معرفی نظام آن شامل تبیین چگونگی کارکرد مد، نقش طراحان، تولیدکنندگان، مهارکنندگان و مصرف کنندگان در اختیار علاقه مندان و خوانندگان فارسی زبان نیست. همین مسأله و پر کردن قسمتی از خلأ موجود در حوزه مطالعات جامعه شناختی مد، مهم ترین انگیزه و دلیل اصلی مترجم برای ترجمه اثر پیشِ رو است.
این کتاب با ۲۱۴ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۲ هزار تومان عرضه شده است.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب