عزیزی مطرح كرد؛
کودکان در نمایشگاه رسانه های ایران مصرف کننده نخواهند بود
به گزارش جاویدانی، مسؤول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران اظهار داشت: اهتمام و هدف ما در نمایشگاه این است که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق نماییم تا فقط مصرف کننده نباشند.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، محمد عزیزی مسؤول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران، اظهار داشت: ما بخش کودک و نوجوان داریم و فقط یک غرفه نیست. این بخش از نمایشگاه تلاقی بین کودک و رسانه است و به دنبال این هستیم که انتقال محتوای رسانه ای در دسته بندی و ذیل سواد و تربیت رسانه ای صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: مخاطب بزرگسال در رابطه با کودک هم داریم. در این بخش کودکان و نوجوانان به فراخور سن خود یک سری نکات سواد رسانه ای را در چارچوب نمایشگاهی دریافت می کنند. در غرفه ها و بخش های مختلف از وجوه متعدد به بحث کودک می پردازیم، درحقیقت هم خود کودک یا دانش آموز و هم کسانی که مخاطبشان کودکان هستند، مخاطب این بخش خواهند بود و برای مربیانی که با کودکان در ارتباط هستند و یا خانواده هایی که فرزند دارند هم خوراک سواد رسانه ای خواهیم داشت.
مسؤول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران اظهار داشت: داخل چند غرفه از این بخش، کودکان بعضی از روشهای فنی رسانه ای را در عرصه تولید محتوا به صورت فشرده و کارگاهی تجربه و تمرین خواهند کرد. تکنیک هایی مانند تصویربرداری، متحرک سازی، ساخت پادکست، کارهای نمایشی و درست کردن خروجی هایی که در دسته بندی رسانه ای قرار می گیرد را آموزش می بینند تا در دل آموزش و انجام این تکنیک ها، نکات سواد و رفتار رسانه ای به آنها انتقال داده شود.
عزیزی در ادامه اظهار داشت: در مورد مخاطب بزرگسال که با کودکان و نوجوان ارتباط دارند هم وظیفه و پوزیشن آنها در مقابل رسانه آموزش داده می شود. چون عموماً خانواده ها و مربیان درصدد منع استفاده از رسانه و سانسور آن هستند و به فکر مدیریت کردن در مبدا نیستند و در واقع می خواهند رسانه را از کودک بگیرند در صورتی جایگزینی برای آن ندارند. در همین راستا، در بخش رویدادها و گفت وگوهایی که در نمایشگاه با بزرگسال داریم نشست هایی با حضور اساتید سواد رسانه ای با خانواده ها و فعالان حوزه کودک خواهیم داشت تا بدانند محتوای رسانه ای را چطور باید مورد بررسی قرار دهند و در حوزه انیمیشن، فضای مجازی، خوراک های تصویری و صوتی چه استاندارهایی را باید در نظر بگیرند و این محتواها از چه فیلترهایی باید عبور کنند.
وی در مورد جذب مخاطب کودک اظهار داشت: یک استیج در بخش کودک و نوجوان خواهیم داشت که هم به جذب مخاطب در نمایشگاه و بالا بردن نشاط محیط و سرگرم کردن کودکان کمک خواهد نمود و هم انتقال اطلاعات در چارچوب نمایش، روی استیج اتفاق خواهد افتاد.
مسؤول بخش کودک و نوجوان بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران اظهار داشت: رویکرد امسال نمایشگاه به سمت کلیت رسانه و به ماهو رسانه رفته است و الزاماً در مورد مطبوعات بخصوص نوشتاری صحبت نخواهد کرد. نکته دوم این که جامعه و بخش کودک ارتباطی با محتوا و رسانه های نوشتاری ندارد و ما برای ارتباط مؤثر با آنها ما از یک تبدیلی استفاده کردیم؛ استانداردهایی تشخیص یک رسانه مطلوب را در همه حوزه ها از نوشتاری تا صوتی و تصویری در نظر گرفتیم و تلاش کردیم ضعفی که در رسانه در رابطه با کودک وجود دارد را در یک تلاقی برطرف نماییم. یکی از این تلاقی ها در غرفه پادکست و تبدیل رسانه های نوشتاری به صوتی اتفاق می افتد.
وی اضافه کرد: به جای معرفی رسانه های مطبوعاتی چند کار نوشتاری، مطبوعاتی و کتابی را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می دهیم تا به فرآوری اطلاعات بپردازند و با تبدیل محتوای نوشتاری به کتاب صوتی یا پادکست یا اضافه کردن نریشن تولید محتوا کند. در واقع ما بر مبنای شرایط روز جامعه و بر مبنای میل مخاطب جلو رفته ایم. ما مستقیماً به سمت معرفی مطبوعات و رسانه های نوشتاری نمی رویم اما در همین تولید محتواها به صورت محدود با چند نمونه آشنا می شوند.
عزیزی با تاکید بر آموزش مهارت تولید محتوا می گوید: اهتمام و هدف ما اینست که کودکان و نوجوانان را به سمت تولید محتوا تشویق نماییم تا فقط مصرف کننده نباشند و در مواجه با انیمیشن و رسانه های نوشتاری به این سمت خواهیم رفت که کودک و نوجوان این جسارت و اعتماد به نفس را پیدا کند که به سمت تولید محتوا برود تا کودک خودش را مولد و تولیدگر محتوا بداند و تلاش کند تا اطلاعاتی را استخراج کند و آنرا در چارچوب های مختلف رسانه ای عرضه نماید. طبیعتاً تولید محتوای رسانه مکتوب و مطبوعات هم جزوی از مأموریت ما خواهد بود.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب