اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟

اصحاب اعراف چه کسانی هستند؟

قم عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: کسی که می خواهد در کنار امیرالمؤمنین امام علی(ع) قرارگیرد باید اهل مجاهده باشد، افرادی که تنبلی و سُستی می کنند جایی در کنار حضرت ندارند.



آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری استاد سطوح عالی و عضو مجلس خبرگان رهبری، در سخنرانی سحرگاه شب ۲۱ رمضان در جمع نمازگزاران و مجاوران مسجد مقدس جمکران اظهارکرد: شب قدر، شبی است که باید حضرت صاحب الزمان(عج) را محور و مرکز توجهات خود قرار دهیم چونکه این شب ها، شب حقیقت و معرفت به امام زمان(عج) است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به دوران خلافت حضرت علی(ع) اشاره نمود و اضافه کرد: حضرت علی (ع) از سال۳۵ تا ۴۰هجری به مدت ۴سال و ۹ماه خلافت کردند که دو سال دوماه آن با ۳ جنگ بزرگ جمل، صفین و نهروان سپری شد و مابقی آن هم با توطئه های معاویه و جنگ هایی که رسمی نبود، سپری شد.

میرباقری افزود: معاویه شبیخون ها، توطئه و ناامنی هایی در بین بلاد اسلامی بپا می کرد که به دوره غارات مشهور است، این ایام، زمانی است که حضرت دعا کردند که از این دنیا بروند و گلایه هایی شدیدی را از امت کردند، در این ایام بود که در بعضی روایات تا ۷۰ هزار منبر لعن امیرالمؤمنین(ع) را می کردند و اگر امام جمعه ای فراموش می کرد، قضای آنرا بجا می آورد.
عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران به بیان نکاتی پیرامون حضرت پرداخت و اظهار داشت: در کتب و آثار قدیمی بیش از ۱۰اسم برای امام علی(ع) بیان شده است که این اسامی چراغ های هدایت هستندکه خداوند متعال آنرا در قرآن کریم بیان کرده اند.

آیت الله میرباقری افزود: علی الاعراف یکی از مواقف قیامت است که بر روی پل صراط قرار دارد و همگان باید از این مقطع عبور کنند، اعراف منطقه ای است حد فاصل میان بهشت و دوزخ در سوره مبارکه اعراف می فرماید: «و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون کلّاً بسیماهم» بین دو گروه جهنمی و بهشتی حجاب، و حائلی قرار دارد و این حجاب سرزمین مرتفعی است که میان بهشت و دوزخ فاصله انداخته و در حقیقت مکان خاصی است میان دو قطب سعادت و شقاوت یعنی بهشت و دوزخ و همانگونه که از آیات قرآن بر می آید این مکان، مشرف بر بهشت و دوزخ است و افرادی که در آن قرار دارند ناظر بر اعمال و حال بهشتیان و دوزخیان هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درباب اعراف روایات مختلفی بیان شده است که در برخی از روایات می خوانیم: هم اکرم الخلق علی الله تبارک و تعالی (آنها گرامی ترین مردم در پیشگاه خدایند) و یا هم الشهداء علی الناس و النبیون شهدائهم(آنها گواهان بر مردمند و پیامبران گواهان آنها هستند) و روایات دیگر که حکایت دارد آنها پیامبران و امامان و صلحاء و بزرگانند.

وی افزود: ولی دسته دیگری از روایات می گوید: آنها واماندگانی هستند که بدی ها و نیکی هایشان مساوی بوده است یا گنه کارانی هستند که اعمال نیکی نیز داشته اند، مانند حدیثی که از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: «هم قوم استوت حسناتهم و سیئاتهم فان ادخلهم النار فبذنوبهم و ان ادخلهم الجنه فبرحمته» آنها گروهی هستند که حسنات و سیئاتشان مساوی است، اگر خداوند آنها رابه دوزخ بفرستد بخاطر گناهانشان است و اگر به بهشت بفرستد به برکت رحمت او است.
آیت الله میرباقری افزود: امام باقر(ع) درباره آیه «وَ عَلَی الْأَعْرافِ رِجالٌ…» فرمودند: «ما همان مردانیم، پیشوایانی که از ما دوده هستند آن که داخل آتش می شود و آن که وارد بهشت می شود، را می شناسند؛ همان گونه که شما در قبائل خود افرادی را دارید که خوب و بد اعضای قبیله را تشخیص می دهند».
سخنران شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در بخش دیگری از سخنان خود به اسم «محسنین» که از اسامی امیرالمؤمنین(ع) است، اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند متعال می فرماید: «وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ» در این آیه شریفه «جَاهَدُوا فِینَا» در حقیقت مراد هر گونه جهاد و تلاشی است که در راه خدا و برای رضایت او و بمنظور خدمت به دین اسلام انجام پذیرد. «لَنَهْدِیَنَّهُمْ» ایشان را هدایت می دهیم و رهنمود می گردانیم و به خیر و حق می رسانیم «سُبُلَنَا» راه های منتهی به خودمان، راه های حرکت و سیر به سمت خدا و وصول به رضایت الله مراد افزایش هدایت و توفیق در خیرات و حسنات است.




0.0 / 5
530
1401/02/04
09:32:35
تگهای خبر: فرهنگ , قدیمی , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
جاویدانی