گزارش تجمیعی مهر؛

صنعت گیم در سالی که گذشت

صنعت گیم در سالی که گذشت

به گزارش جاویدانی صنعت گیم در سالی که گذشت، با مشکلات بسیاری روبرو شد، تا جایی که خیلی از شرکتهای بازی سازی به علت شیوع کرونا تعطیل شدند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه _ زینب رازدشت: در سالی که گذشت صنعت گیم کشور گرفتار فراز و فرودهای بسیاری شده بود و خیلی از شرکتهای بازی سازی به علت شیوع کرونا و تعطیلی های پیاپی تعطیل شده بودند و حتی برخی از بازیسازان به خارج از کشور مهاجرت کردند که البته اطلاع دقیقی از اسامی مهاجران صنعت گیم موجود نیست.
* پویش نوروزی «بازینو»
پویش نوروزی «بازینو» که با شعار «سال نو، بازی نو» به همت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و همکاری تپسل برای پشتیبانی از بازی سازان ایرانی کار خویش را از آغاز سال ۱۴۰۰ و با هدف جذب کاربر برای بازی های موبایلی مناسب ایرانی در روزهای تعطیلات نوروز و با عنایت به شرایط کرونایی و ضرورت حضور خانواده ها در منزل و سرگرم شدن با بازی شروع کرده است در حالی با عنایت به شرایط انتشار کرونا در کشور تا ۳۰ فروردین ماه تمدید گردید که برپایه آمارها بیشتر از ۲۳۰ هزار بار بازی های موبایلی ایرانی حاضر در پویش توسط کاربران نصب گردید.
این پویش که جوایزی از قبیل کنسول بازی PS5، گوشیهای هوشمند، جوایز روزانه و اینترنت گیمینگ آسیاتک برای کاربران در بخش قرعه کشی و اهدای جوایز کاربران در نظر گرفته است، بیشتر از ۴۷۰ میلیون بار محتوای آن توسط کاربران در چارچوب تبلیغات میان برنامه ای و میان ویدئویی دیده شده است.
* رویدادهای علمی
برگزاری رویدادهای علمی یکی از رسالت های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری است که در سال ۱۴۰۰ مبادرت به برگزاری تعدادی رویداد علمی کرده بود که میتوان به کنفرانس بین المللی «بازی» های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها اشاره نمود.
برگزاری پنجمین جایزه بازی های جدی
پنچمین دوره جایزه بازی های جدی طی دو روز در چهارم و پنجمین روز از آذرماه برگزار شد که در نهایت بازی «چلچلی» از تیم چلچلی با کسب رتبه اول بخش جشنواره بازی جدی سال ۱۴۰۰، عنوان «بازی جدی سال ۱۴۰۰»، تندیس و جایزه ۲۰ میلیون تومانی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این بخش را از آن خود کرد.
هفتمین کنفرانس بین المللی «بازی های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها»
هفتمین کنفرانس بین المللی «بازی های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها»، از سال ۱۳۹۴ با همراهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری کار خویش را شروع کرد و از آن زمان تاکنون، تعداد مقالات ابداعی نسبت به مقالات تحلیلی در حال افزایش می باشد و به سمت عرضه چاره حرکت می کند؛ رویدادهایی مانند کنفرانس بین المللی «بازی های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها» به تزریق نیروهای جدید در زیست بوم صنعت بازی کمک می کنند.
این دوره از کنفرانس پنجم و ششم اسفند، به علت شرایط کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی، به صورت آنلاین برگزار گردید.
* رویدادهای تفریحی
چهارمین دوره مسابقات بازی های تحرکی اصحاب رسانه اصفهان
چهارمین دوره مسابقات بازی های کامپیوتری و تحرکی اصحاب رسانه اصفهان به نام جام فجر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه با همکاری معاونت ورزشی تفریحی شهرداری اصفهان، کمیته بازی های الکترونیکی استان و خانه مطبوعات برگزار شد؛ این رقابت ها در دو گروه بانوان و آقایان فعال در حوزه رسانه و با هدف نشاط اجتماعی و انتخاب تیم اصحاب رسانه، از ساعت ۹ بامداد در ورزشگاه شهدای وحید در خیابان رودکی برگزار و به نفرات اول تا سوم جوایز نفیسی اهدا شد.
کارسوقی برای تمام فصول / «بباز» تا ببری
اولین مسابقه بازی نویسی دانش آموزی در تهران با هدف استعدادیابی و کار جمعی در رده سنی نوجوان در کارخانه نوآوری تهران با حضور مدیران و حامیان مادی و معنوی این مسابقه برگزار گردید.
* برگزاری اولین جشنواره بازی های ویدئویی حقیقت مجازی و افزوده
نخستین جشنواره بازی های ویدئویی حقیقت مجازی و افزوده (AR/VR) ایران با همکاری مشترک مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، روز ۲۵ آبان ماه در مرکز همایش های برج میلاد با حضور مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، مدیرعامل شرکت همراه اول و منتخبان جشنواره برگزار گردید.
جایزه این رویداد برای بازی با رتبه اول، مبلغ ۷۰ میلیون تومان، جایزه بازی با رتبه دوم، ۵۰ میلیون تومان و جایزه بازی با رتبه سوم، ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته که به برگزیدگان اهدا شد. همینطور ۵ جایزه ۶ میلیون تومانی هم برای رتبه های چهارم تا هشتم در نظر گرفته شد.
* برگزاری جشنواره «بازی دل ها»
جشنواره بین المللی بازی های کامپیوتری «بازی دل ها» در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت روز ۱۰ مهرماه برگزار و برگزیدگان را معرفی نمود.
این جشنواره که با همکاری بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و بنیاد شهید و امور ایثارگران و هم زمان با ایام گرامیداشت چهل ویکمین سالروز دفاع مقدس اجرا شد، شامل انتخاب بازی های برتر در ۲ بخش ایده و سند طراحی بازی یا گیم دیزاین داکیومنت (GDD) بود.
* برگزاری جشنواره «ویگما»
دومین دوره جشنواره منتقدان بازی های ویدئویی یا ویگما ۲۰۲۱، روز جمعه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برگزار شد و بهترین بازی های ایرانی سال از نگاه منتقدان معرفی گشتند. همینطور ۸ سخنران رویداد به انتقال تجربیات پرارزش خود پرداختند.
رویداد ویگما که با حمایت مجموعه های کافه بازار بعنوان حامی ویژه و همراه اصلی ویگما، تپسل، نیک پرداخت و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار گردید.
* جشنواره ملی رازگشا
جشنواره ملی رازگشا میدان رقابتی جذاب، جدید و هیجان انگیز برای تمامی علاقه مندان به حوزه بازی و سرگرمی های نوین است که مقرر است برای نخستین بار با محور سرگرمی «اتاق فرار» برگزار گردید. همینطور بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم با بیان آمادگی برای پشتیبانی از این جشنواره از بهترین ایده اتاق فرار هدفمند (تا سقف ۲ ایده) حمایت و به دو ایده منتخب جایزه اهدا کرد؛ ضمن این که داوری آثار این بخش هم توسط معاون پژوهش بنیاد انجام شد.
منظور از اتاق فرار هدفمند ایده هایی هستند که افزون بر سرگرم کردن مخاطب در راه حل معمای اتاق فرار، با انجام مطالعات زمینه ای به دنبال آموزش نظری یا مهارتی به مخاطب است.
* عرضه کتاب های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در نمایشگاه مجازی کتاب
در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از ۳ بهمن ماه کار خویش را شروع کرده و تا ۱۱ بهمن ادامه داشت، کتاب های «دیپلماسی بازی های دیجیتال»، «نظام ملی رده بندی بازی های کامپیوتر ای: اسرا (فاز سوم)»، «درآمدی بر سیاستگذاری سواد رسانه ای»، «بازی جدی، بازی فراتر از سرگرمی» و «مجموعه مقالات برگزیده ششمین دوره کنفرانس بازی های کامپیوتر ای؛ فرصت ها و چالش ها در حوزه کودکان و بازی های دیجیتال» از انتشارات بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای علاقه مندان و پژوهشگران حوزه بازی عرضه شد. همینطور در حاشیه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، کتاب «روندهای نوظهور در بازی های دیجیتال» رونمایی گردید.
دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با هدف تحقق عدالت فرهنگی و تسهیل دسترسی به کتاب در شرایط همه گیری ویروس کرونا، با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت خانه کتاب ایران از ۳ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ برگزار گردید. در این دوره نمایشگاه بیشتر از ۲ هزار ناشر ثبت نام کرده اند. در بخش خارجی نمایشگاه هم ناشرانی از ۱۵ کشور همچون اسپانیا، بحرین، عراق، کویت، لبنان اردن، سوریه و مصر، حدود ۲۰ هزار عنوان کتاب عرضه کردند.
* انتشار بازی های کامپیوتری در سال ۱۴۰۰
در سالی که گذشت، علیرغم مشکلات اقتصادی و پاره ای از دیگر مشکلات، اما شاهد تولید و انتشار برخی از بازی ها بودیم که میتوان به مختار؛ فصل قیام دومین اثر از سه گانه «سفیر عشق» و فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی اشاره نمود.
* انتصابات
در سالی که گذشت شاهد انتصابات رسمی چندانی نبودیم، اما برپایه شنیده ها احکام جدید هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری صادر گردیده است. همینطور برپایه شنیده ها رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری طی حکم جدیدی از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابقاء شد.
* درگذشتگان صنعت گیم
سایه شوم کرونا در این زمان عزیزان زیادی را در بین بهت و ناباوری از ما گرفته و این دفعه جامعه صنعت بازی ایران در غم از دست دادن یکی از فعالان این حوزه محمد کوچکی نشست. او که در جایگاه آرتیست دو بعدی خالق شخصیت های زیادی در بازی های ایرانی همچون بازی سرشناس «بزن بهادر» شد، علاوه بر جمع بازی سازان، برای اهالی انیمیشن هم نامی آشنا و شناخته شده بود و در کارنامه هنریش کارگردان هنری و کانسپت آرتیست بازی PC «سیاره میترا» و همینطور انیمیشن «مینا و پلنگ» برای صدا و سیما دیده می شود.


منبع:

0.0 / 5
635
1401/01/02
19:01:19
تگهای خبر: آموزش , الكترونیكی , اینترنت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاویدانی