سوال یك بازی ساز؛

چرا وزیر ارشاد به نمایشگاه بازیهای کامپیوتری نیامد؟

چرا وزیر ارشاد به نمایشگاه بازیهای کامپیوتری نیامد؟

به گزارش جاویدانی، یک بازی ساز در حاشیه برگزاری جشنواره ملی بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این نمایشگاه بیاید؟ در حالیکه صنعت گیم پر اهمیت است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، پنل تخصصی «صنعت بازی؛ چالش ها، فرصت ها و آینده» در دهمین جشنواره ملی بازیهای کامپیوتری فجر، با حضور سید امیر آقایی نماینده مرکز ملی فضای مجازی، محمدمهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو بازی سازی مدریک، محمد زهتابی مدیرعامل استودیو باری سازی پاییزان و علیرضا فرهانی مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری برگزار شد و بازی سازان در کنار نمایندگانی از دولت و حاکمیت به چالش ها و مشکلات بازی سازی دیجیتال در کشور پرداختند.
در ابتدای این پنل سید امیر آقایی در رابطه با دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی نسبت به صنعت گیم، اظهار داشت: یکی از پیش برنده های حوزه محتوا در فضای مجازی مبحث سرگرمی است که از این منظر کشور عقب است.
وی این عقب ماندگی را در دو بعد سیاستگذاری و برنامه ریزی دانست و اظهار داشت: یکی از بحث ها ساماندهی فضای دولتی و حاکمیتی است تا نسبت به ظرفیت فضای سرگرمی آگاه شوند که در چارچوب تدوین سندهای مختلف بخشی از این مورد بررسی شده است. بخش دیگر هم ایجاد کوریدورهایی با سایر کشورها، حداقل در حوزه فارسی زبانان است تا اتفاق جدی در حوزه نشر بازیها رخ دهد تا درآمدهای ارزی هم داشته باشیم. مرکز ملی فضای مجازی مجری نیست و کار عملیاتی نمی کند، اما مهم می باشد ظرفیتی برای بهبود شرایط ایجاد نماید.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: در سطح حاکمیت در توجه به گیم، ارزش افزوده و اقتصاد آن گرفتار چالش هستیم. میتوان به گیم تنها به چشم سرگرمی نگاه نکرد، اما مشکلات کلان اقتصادی بر این سطح هم اثرگذار می باشد.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۹۰ درصد از گیمرهای ایرانی جذب بازیهای خارجی شده اند، اظهار داشت: باید ساز و کاری داشته باشیم که گیمر ایرانی درگیر بازی ایرانی شود، اما متاسفانه چنین ساختاری نداریم. باید ساز و کاری وجود داشته باشد که گیم های ایرانی هم به خوبی معرفی شوند.
آقایی اظهار داشت: مبحث دیزاین در طراحی بازی را مهم توصیف کرد و اضافه کرد: به علت این که در بعد نیروی انسانی گرفتار چالش هستیم، ظرفیتهای تکنیکی و هنری در بازی سازی هم گرفتار مساله شدت است و موضوعات تخصصی مانند دیزاین تحت تاثیر قرار گرفته است.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی، افزود: از طرفی باید حضور بازیهای ایرانی در بازارهای خارجی را تسهیل نماییم. البته در حوزه زیرساخت های ارتباطی این بخش چالش هایی وجود دارد که به دسترسی به درگاه های خارجی هم بازمی گردد مثلا آمازون اینجا کار نمی کند، باید چه کار کرد؟
گیم در ایران جدی گرفته نمی شود
همچنین محمدمهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو بازی هایی مدریک، در رابطه با مهم ترین چالش های صنعت گیم اظهار داشت: آن چه که واقعا اهمیت دارد اینست که حوزه گیم در ایران جدی گرفته نمی شود و هر وقت هم جدی گرفته می شود با نگاه خاص است. این حوزه ابعاد مختلف دارد، اما همیشه فقط از جنبه امنیتی و فرهنگی به آن نگاه شده است و این منطقی نیست چون اگر تک بعدی نکته نماییم تک بعدی هم تصمیم گیری می نماییم. گیم در ایران جدی گرفته نمی شود و این چالش بزرگ ما است. اگر چیزی جدی گرفته شود و ظرفیتهای مختلف اقتصادی، کارآفرینی، امیدآفرینی و… آن مهم شمرده شود، جوانان شاغل در این زیست بوم هم انگیزه می گیرند و با خیال راحت تر کار می کنند.
وی اضافه کرد: حتی در حاکمیت هم اگر کسانی بخواهد گام مثبتی بردارند از ترس هجمه ها کاری نمی کنند یا خیلی محطات پیش می روند و این صدمه هایی به دنبال دارد.
بهفرراد به مقایسه ادوار جشنواره پرداخت و اظهار داشت: به اتفاقات سالیان قبل نگاه کنید و ببینید از کجا به کجا رسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اشکالات اینست که راهکار وجود دارد اما اراده ای جهت استفاده از آن نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه همگرایی مبتلا به اختلال است. می خواهیم در بعد جهانی برای صنعت گیم کاری انجام دهیم درحالی که هنوز یک سری افراد مؤثر باید در رابطه با بازی توجیه شوند که آنرا یکسان با واژه «لَعِب» نبینند. باید از اساس مبحث اصلاح گردد.
بهفرراد اظهار داشت: این حوزه به پول نیاز دارد. ۵۰ درصد این مورد سرمایه گذاری است. خوب است که در رویداد سرمایه گذاری موفق به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه شدیم، اما این ارقام در صنعت بازی سازی مزاح است.
وی اضافه کرد: چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این نمایشگاه بیاید؟ باید برای خودشان مهم باشد که حضور داشته باشند چون صنعت گیم پر اهمیت است.
برای صنعت بازی توقعی ندارم
محمد زهتابی مدیرعامل استودیو بارزی سازی پاییزان هم در رابطه با چالش های صنعت بازی در ایران، اظهار داشت: همواره شخصاً برای برند ایران ارزش قائل بودم و فکر می کردم باید بازی سازی ایرانی را تقویت کنم و حتی تلاش کردم مشابه آن چه که در رابطه با فرش ایرانی رخ داده است، بازی ایرانی را هم به سایر کشورها معرفی کنم، اما نا امید شدم و دیدم این کار فراتر از ظرفیت من است.
وی با اشاره به اینکه به صورت کلی صنعت گیم در جهان هم گرفتار رکود شده است، اظهار داشت: اما در بعد داخلی نه توقعی از حاکمیت دارم و نه حتی این امیدواری را دارم که اتفاق خاصی رخ دهد، شاید ۱۰ سال قبل که با بنیاد جلسه داشتم خوشحال بودم، اما هم اکنون دیگر خبری از آن انگیزه نیست. تصور می کنم ظرفیتی برای ایجاد تغییر وجود ندارد با این که دوستان زحمت زیادی هم کشیدند.
زهتابی افزود: چالش های جهانی گیم فراتر از چالش های صنعت گیم در ایران است. حدود ۴ سال است صنعت گیم در دنیا درحال رکود است و علت آن هم اینست که چیز جدیدی اختراع نشده است. دو اتفاق می تواند این رکود را تمام کند؛ اول هوش مصنوعی و دوم دیزاین بازی است؛ دو موضوعی که دقیقًا ما کمتر به آن توجه می نماییم.
وی مساله اصلی در بازی سازی ایران را مبحث دیزاین دانست و اظهار نمود: حاکمیت می تواند در این بخش آموزش را تقویت کند و برای جذب مخاطب به بازیهای ایرانی کمک نماید.
این بازی ساز ضمن اشاره به این که حاکمیت بودجه های بزرگی به صنایعی همچون فیلم سازی بعنوان صنعت فرهنگی اختصاص می دهد، اظهار داشت: اما حاکمیت چقدر به بازی اهمیت می دهد و اصلاً چند درصد بازار در اختیار بازیهای ایرانی است؟ فکر نمی کنم بیشتر از ۱۰ درصد بازار را د اختیار داشته باشیم. حاکمیت باید از شوآف فاصله بگیرد.
وی با اشاره به اینکه برای حاکمیت پیشنهادی ندارم، اظهار داشت: فکر نمی کنم پیشنهاد من خیلی اهمیتی داشته باشد. اما به بازی سازان تأکید می کنم بر مبحث دیزاین جدی تر فکر کنند تا بازی قابلیت جهانی شدن پیدا کند.
زهتابی اظهار داشت: بیشتر افراد فعال در حوزه بازی سازی درآمدهای خارجی دارند چون رشد در ایران کمتر است. بازی سوم و چهارم در کافه بازار ماهی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. اما یک بازی ایرانی در بازارهای خارجی می تواند ماهی ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشد.
زبان بازی سازی را یاد بگیریم
ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو تترا پازل و رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازیهای کامپیوتری اظهار داشت: معتقدم بازی سازی فراتر از سرگرمی است. نگاه دنیا به صنعت بازی سازی بعنوان یک صنعت استراتژیک است و ما هم باید نگاهمان را به این سمت ببریم. گروههای زیادی در جهان به واسطه داستان سرایی تاثیر گذار می شوند. فکر می کنم قدرت کشورها تنها به تجهیزات سخت افزاری نیست و به قدرت داستان گویی هم مرتبط می باشد تا مردم دنیا را تحت تاثیر قرار دهند اما ما چقدر در انتقال اسطوره هایمان به دنیا موفق بوده ایم؟
وی اضافه کرد: بازیهای جشنواره را دیدم و ناراحت شدم که چرا سطح بازی سازی ما پایین آمده است؟ و این مورد به نگاه حاکمیت به بازی سازی برمی گردد. وقتی سرمایه گذاری ها در حد ۵ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان است، نمی توان انتظار جدی هم از بازی سازی داشت. حاکمیت حداقل می تواند به بازی سازی بعنوان سفیر فرهنگی نگاه کند. متاسفانه نگاه به بازی سازی پیش پا افتاده است. حاکمیت باید خیلی کار کند تا زبان بازی سازی را بیاموزد.
صادق خطاب به بازی سازان نوپا اظهار داشت: اگر عاشق بازی نیستید وارد این حوزه نشوید چون اگر دنبال درآمدزایی هستید این کار منطقی نیست. اما از سمت دیگر با یک شکست هم ناامید نشوید و کار را رها نکنید.
از صنعت بازی سازی دنیا عقب هستیم
در ادامه علیرضا فراهانی مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری هم در رابطه با مهم ترین چالش های این صنعت، اظهار داشت: موافق نکات دوستان هستم اما ما از صنعت بازی سازی دنیا عقب هستیم چون به صورت کلی دیر به این حوزه ورود کردیم. این صنعت در کشور ما هنوز یک نهال نوپا است.
وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه در صنعت بازی سازی مهم می باشد، اضافه کرد: ازاین رو رویداد سرمایه گذاری را به جشنواره اضافه کردیم و از حاکمیت خواستیم اگر بودجه نمی دهد، حداقل یک سرمایه گذاری برگشت پذیر انجام دهد.
فراهانی افزود: تلاش کردیم این نگاه را به مجموعه دولت و حاکمیت هم منتقل نماییم. احساس می کنم حاکمیت اصلاً اطلاعی از روند بازی سازی کشور و تأثیرگذاری آن در دیگر کشورها ندارند. اگر وعده ای داده می شود باید عملی هم بشود. در رویداد سرمایه گذاری توانستیم افراد و مجموعه هایی را جذب نماییم و این نتیجه آگاهی رسانی به افراد و نهادها است. به زعم بنده این صنعت حداقل نیازمند ۳، ۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است.
چالش های مالیاتی، عدم حمایت های اقتصادی، لزوم طراحی مدلهای جذب سرمایه گذاری و… از دیگر مباحث مهمی بود که در این پنل مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند.


منبع:

0.0 / 5
262
1403/11/20
11:05:27
تگهای خبر: آموزش , بازار , جشنواره , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
دیدنیهای جاویدانی

چالشیهای جاویدانی

تازه های جاویدانی

جاویدانی