توسط انتشارات سروش؛
کتاب مواضع دینانی در رابطه با سنایی و عطار چاپ دومی شد
به گزارش جاویدانی، کتاب سنایی و عطار؛ دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی با پژوهش و تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسید.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب «سنایی و عطار؛ دیدگاه های فلسفی استاد غلامحسین دینانی» با پژوهش و تدوین اسماعیل منصوری لاریجانی از مجموعه کتاب های برنامه تلویزیونی معرفت، اخیرا توسط انتشارات سروش به چاپ دوم رسیده است.
لاریجانی در مقدمه این کتاب می گوید:
سنایی در نیمه اول قرن پنجم هجری به دنیا آمد و در غزنه دار فانی را وداع گفت. شعر وی در تقویت ادبیات عرفانی بسیار مؤثر بوده است. روزی از گلخن حمام عبور می کرد که دید مجذوب عاشقی به ساقی خود می گوید: «قدحی پرکن تا به کوری چشم ابراهیمکِ غزنوی، پادشاه مورد ستایشِ سنایی، بنوشم.» ساقی می گوید: «او پادشاهی عادل است.» پاسخ می دهد: «نه، او مردک بی انصاف و ناخشنودی است.» بار دیگر می گوید: «قدحی پرکن تا به کوری چشم سناییِ شاعر بنوشم که احمق است. لاف و گزافی چند فراهم آورده و شعر نام نهاده است.» حکیم سنایی چون این سخنان شنید، از حال برفت و دل او از مخلوق بگردید و از دنیا سرد شد و دیوان مدح ملوک را در آب انداخت و طریقت انقطاع و عبادت را شعار خود ساخت.
سنایی با این که از موضع اشاعره سخن می گوید، عارف و صوفی مشتاقی است که در راه سلوک قدم برمی دارد. درواقع، زبان رسمی او عرفان است و در چارچوب شعر، عمیق ترین معانی عرفانی را بیان کرده است. حکیم سنایی بعضی از مسائل فلسفی را بی احساس شمرده و با یونان زدگی، به تعبیر امروزی غرب زدگی، مخالفت ورزیده است. به همین مناسبت می گوید:
شراب حکمت شرعی خورید اندر حریم دین
که محروم اند از این عشرت هوس گویان یونانی
برون کن طوق عقلانی به سمت ذوق ایمان شو
چه باشد حکمت یونان به پیش ذوق ایمانی
تدوین کننده کتاب «سنایی و عطار» می گوید بین عرفای بزرگ جهان اسلام کمتر کسی را میتوان یافت که به اندازه عطار از اندیشه های فلسفی و روش فیلسوفان یونانی مآب اظهار بیزاری کرده باشد. او «کاف» کلمه کفر را بر «فا» ی فلسفه ترجیح داده است. عطار بدون تردید یکی از عرفای بزرگ جهان است که از روی تأمل سخن می گوید. درست است که عطار به سبک و اسلوب فلاسفه و بر مبنای اصطلاحات آنان سخن نگفته است، ولی خیلی از آثار خویش را از روی تأمل و ژرف اندیشی به وجود آورده است. کدام اندیشمندی را میتوان یافت که با کتاب منطق الطیر این عارف بزرگ آشنایی کامل داشته باشد و در نوعی حیرت و شگفتی فرو نرود؟ این کتاب آخرین مثنویات عطار و عالی ترین تجربه سلوکی اوست. به قول مولوی، تأمل همراه حیرت تو را به حضور حضرت حق می برد:
از سبب دانی شود کم حیرتت
حیرتت آرد به سمت حضرتت
شیخ عطار عقل فلسفی را خیال خوانده و خیال فلسفی را دورترین امور از شرع اسلام دانسته است:
مرد دین شو محرم اسرار گرد
وز خیال فلسفی بیزار گرد
نیست از شرع نبی هاشمی
دورتر از فلسفی یک آدمی
شرع فرمان پیمبر کردن است
فلسفی را خاک برسر کردن است
چون نباشد نور دل دل نیست آن
چون نباشد روح جز گل نیست آن
چاپ دوم این کتاب با ۱۴۸ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰ هزار تومان عرضه شده است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب