سروری مطرح كرد؛

تحول گرایی در کارهای سازمان فرهنگی هنری

تحول گرایی در کارهای سازمان فرهنگی هنری

به گزارش جاویدانی، نایب رییس شورای شهر تهران در دیدار با رییس سازمان فرهنگی هنری اظهار داشت: تحول گرایی در کارهای سازمان فرهنگی هنری به وجود آمده است


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با حضور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مهرداد باقری پبدنی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران این سازمان دیدار و گفت و گو کرد. مهرداد باقری پبدنی رییس سازمان فرهنگی هنری درباره ی هدف برگزاری این جلسه بیان کرد: قصدمان این است که در این جلسه به مفاهمه ای در پیرامون کارکرد اصلی سازمان فرهنگی هنری برسیم، چون در جلسات کمیسیون ها و در صحن شورای شهر، خیلی نمی شود در این مورد که این مسیر فرهنگی و وضعیت فرهنگی جامعه را به چه سویی باید سوق بدهیم، به بحث نشست. حالا مبنای کارمان را بیان می نماییم و از شما در مورد آن، در مورد همین جهت گیری و سیاست کلان خواهیم شنید و راهنمایی می شویم. وی با اشاره به تاریخچه ایجاد سازمان فرهنگی هنری اظهار داشت: همانطور که باخبر هستید، دهه هفتاد، دهه ایجاد یک موج جدید و نوعی حرکات و کارهای فرهنگی است و در نتیجه شدت گرفتن این کارها، در مجموعه های رسمی و حاکمیتی نیز اقداماتی انجام شده بود همچون در شهرداری تهران که مراکزی فرهنگی با عنوان هایی مانند فرهنگسرا در سطح شهر تهران ایجاد کرد و حاصل این کارها، دغدغه هایی در قشر متدین جامعه ایجاد کرد که سرعت جذب بالای جوانان و نوجوانان و خانواده ها به این مراکز، این مراکز را به عنوان مراجع اصلی شکل دهنده فضای فکری شهرها، خصوصاً در شهر تهران، مطرح کرده است و بر همین اساس، نامه هایی به محضر بزرگان کشور و خصوصاً حضرت آقا نوشته شد. در نهایت سال ۷۵ تصمیم گرفته می شود که سازمان فرهنگی هنری ایجاد بشود. باقری افزود: از بدو ورودمان به سازمان فرهنگی هنری، کوشیدیم روی شناختی که از این سازمان داشتیم متمرکز شویم و فراتر از دانسته های دانشگاهی و فرهنگی، آغاز به کار و برنامه ریزی نماییم. اگر مقرر است اینجا مسئله اش تربیت باشد و مسئله عموم مردم باشد، برنامه ریزی واقعی باید درنظر گرفت. از آن طرف در شناختمان، اگر این کار را می خواهیم بکنیم واقعاً با چه اقتضائاتی مواجه هستیم؟ برای همین، تصمیم گرفتیم دارایی ها و ظرفیتهای مادی و غیرمادی را شناسایی نماییم. همانطور که ابتدای سازمان، ظرفیتهای فرهنگ، هنر، رسانه برای آن درنظر گرفته شد تا بتواند در شهر تهران با دست باز، همه ظرفیت ها را تبدیل کند به فرصت برای رشد مردم، ما به جایی رسیدیم که واقعاً دریافتیم ثروتمندترین سازمان در کشور، سازمان فرهنگی هنری است. رییس سازمان فرهنگی هنری درباره ی اختلال هایی که این سازمان هم اکنون با آن رو به رو است، بیان کرد: الان ما دو کمبود یا اختلال داریم، یک: دارایی های موجودمان را متناسب با اقتضا و نیاز مخاطب امروز سازگار نکردیم. دو؛ به عرصه های جدید اصلاً توجه نکردیم. به عنوان مثال در دهه های شصت و هفتاد، مردم برای دیدن فیلم سینمایی فقط و فقط سالن سینما را داشتند. اما امروزه انتخاب دیگری ماند پلت فرم ها را دارید. در مقایسه قیمت بلیت سینما برای دیدن فیلم و هزینه اشتراک یک ماهه یک پلت فرم برای دیدن فیلم، بهتر است به سالن سینما فقط برای فیلم دیدن نیاییم که هزینه های دیگری چون ماشین داشتن و معطلی در صف و مانند آنرا تحمل نماییم. راحت بگویم که به نیاز واقعی مردم، پاسخ نداده ایم. وی ادامه داد: گفتیم باید سازمان را احیا نماییم تا قدرت پیدا کند و سطح فرهنگی جامعه را ارتقا دهد. ما باید رفتارهای اجتماعی مردم را تقویت نماییم و فرهنگ عمومی را بالا ببریم. به جهت اینکه سرمایه اجتماعی بیشتر و جامعه محکم تری داشته باشیم. اینجا یک تصمیم راهبردی داریم. بایستیم روی یک نقطه تا بیشترین اثر را بوجود آورد. حالا، مخاطب نوجوان است و کارشناسی و گفت و گو و گرفتن نظر صاحب نظران، درباره ی این قشر سنی را انجام می دهیم. چون نوجوان آینده نزدیک ماست. دلیل انتخاب این نسل پیشتاز، یکی بحث علمی و یکی بحث ساختاری است. متولی خاصی در کشور برای این قشر وجود ندارد. باقری اشاره کرد: ما یک تصمیم گرفتیم که خیلی تصمیم بزرگی است ولی خیلی هم ساده است. امروز نوجوان من بحران انرژی دارد، بحران تخلیه انرژی دارد در شهر مدرن تهران، نه طولی می تواند در خانه حرکت نماید نه عرضی، نه باید بدود چون صدای پایش می رود. پس من باید بروم از این فضا استفاده کنم و این سازمان را تغییر دهم. ما برای همه مجموعه هایمان ذیل این دو عنوان حرف می زنیم؛ یک، امکاناتمان را چطوری مولد کردیم و دو، برای آن کار ویژه چه طراحی ای کردیم؟ روی آن نیاز این کار را کردیم. ما در همه این عرصه ها کار کردیم. تحول گرایی در کارهای سازمان فرهنگی هنری دیده می شود در ادامه نشست پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی عنوان کرد: واقعیت مطلب این است که در عرصه فرهنگ ۸۵ میلیون مدعی وجود دارد. کسی را پیدا نمی کنید که مدعی فرهنگ نباشد. بدین سبب حوزه خیلی حساسی است. جایی که مدعی زیاد است، اجرای طرح ها به شدت با سختی مواجه می شود. آنهایی که در این مسئولیت قرار دارند و قرار هست کار فرهنگی بکنند، باید بدانند که با چالش های بسیار جدی مواجهند و آدم های نادانی که مدعی هستند همیشه مشکلاتی ایجاد کردند. دوره ما یک دوره پر از سرعت است. سرعت تحولات آنقدر بالاست که اگر خودت را تنظیم نکنی عقب می مانی و بعدش هم از قافله خارج می شوی. آدم هایی که نمی توانند با تحولات خودشان را هماهنگ کنند، عقب می مانند. وی با بیان مثالی از ساختار نظامی کشور اظهار داشت: اگر کشور امروز ثبات و امنیت دارد، برای این است که خودمان را با تغییرات تنظیم کردیم و از سرعت نظامی حتی جلوتر رفتیم. این نماد در عرصه فرهنگ هم هست، اگر شما نتوانی با تحولات و سرعت تحولات همراه شوید، عقب می مانید. این مجموعه هر روز یا هر سال باید چند دوره آموزشی در موضوعات جدید فرهنگی داشته باشد. معتقدم اگر این مجموعه ندانند هوش مصنوعی چیست، مجموعه عقبی است. من امروز خیلی خوشحال شدم، چون دیدم کارها تکراری نبوده است. در صحبت های شما احساس کردم که نقطه تحول گرایی و تولید تحول در کارهای فرهنگی دیده می شود و این خیلی نکته برجسته ای بود و امیدوار هستم استمرار پیدا کند. کارهای فرهنگی متناسب با نیازهای فرهنگی مردم شکل بدهید، چون نیازهای مردم دارد تغییر می کند و هر روز زمینه های تازه ای برای ما فراهم می شود. سروری افزود: کتاب را به عنوان یک عنصر بسیار تأثیرگذار در حرکت های فرهنگی باید بدانیم و جالب بود که یک چنین نگاهی به کتاب دارد صورت می گیرد. این نگاه فرسوده که کتاب در کتابخانه هست، هر کس می خواهد برود بخواند، جواب نمی دهد. این اقدامات به نظر من اقدامات خوبی است که انجام شد. دوره نوجوانی، دوره این است که فرد می خواهد هویت خودش را اولاً بشناسد و بعدش به دیگران هم تحمیل کند. در این دوره خیلی مهمست که شما بسترهایی را فراهم کنید که آن فردی که می خواهد هویت آینده اش را انتخاب نماید بتواند. اردوها به نظر من اردوهای خیلی خوبی است. نایب رییس شورای شهر تهران درباره ی ایجاد تعامل با سایر مجموعه های شهرداری بیان کرد: من بهترین کار را این می دانم که ما بیاییم ظرفیت هایی را که داریم کنار هم قرار دهیم. از ظرفیتهای همدیگر استفاده نماییم. بطورمثال سازمان ورزش بیاید برای مجموعه هایی که دارد، بگوید من می توانم در هفته این مقدار ظرفیت را برای شما خالی کنم. سراها به همین ترتیب. در سراها ظرفیتهای خیلی خوبی داریم. امکاناتی وجود دارد که خیلی هم با تیپ کار فرهنگسرایی تطبیق دارد.



منبع:

0.0 / 5
98
1403/08/14
09:29:27
تگهای خبر: آموزش , احیا , دانشگاه , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
جاویدانی