ادبیات دیگران؛

معرفی راه یافتگان به دور نهایی جایزه گنکور 2024

معرفی راه یافتگان به دور نهایی جایزه گنکور 2024

جاویدانی: آکادمی جایزه گنکور ۴ نامزد نهایی این جایزه را معرفی نمود.



به گزارش جاویدانی به نقل از لوموند، در اعلامیه آکادمی گنکور فرانسه که از بخارست (به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس مؤسسه فرانسوی در رومانی) انتشار یافت، هیأت داوران راه یافتگان به دور نهایی رقابت سال جاری را معرفی کردند.
۴ کتاب منتخب این رویداد عبارتند از:
«مادلین پیش از سحر» نوشته ساندرین کولت (لاته)
«ساعت ها» نوشته کامل دائود (گالیمار)
«جاکاراندا»نوشته گائل فایی (گراسه)
«مجمع الجزایر» نوشته الن گاودی (اولیویه)
آکادمی گنکور لیست نهایی خویش را از بین ۸عنوان کتابی که سه هفته قبل معرفی کرده بود، برگزید. در اولین مرحله ۱۰ عضو هیأت داوران با انتخاب ۱۶ رمان رقابت سال ۲۰۲۴ را آغاز کرده بودند.
رمان های کامل دائود و گائل فایه وقایع تاریخی اخیر را تداعی می کنند و در رابطه با جنگ داخلی «دهه سیاه» در الجزایر و نسل کشی ۱۹۹۴ در رواندا نوشته شده اند. کامل دائود، ۵۴ ساله، در آن زمان یک روزنامه نگار جوان در اوران بود و قتل عام های انجام شده توسط تندورها را پوشش می داد. شخصیت اصلی و راوی رمان او کسی است که خانواده اش را کشته است.
گائل فایه ۴۲ ساله در «جاکاراندا»، دومین رمان پرفروش خود داستان رواندا را بیشتر از بوروندی روایت می کند و قهرمان یک فرانسوی-روآندایی است که در پاریس بزرگ شده و به کیگالی می رود.
طاهر بن جلون یکی از اعضای هیأت منصفه خطاب به مطبوعات اظهار داشت: در این لیست دو کتاب وجود دارد که دو تراژدی را روایت می کند. یکی دیگر از اعضای هیأت منصفه یعنی پیر آسولین هم در رابطه با لیست سال جاری اظهار داشت: دو کتاب در رابطه با جنگ داخلی است. جنگ داخلی بدتر از جنگ است: در واقع مردم یکدیگر را می بلعند.
ساندرین کولت، ۵۴ ساله، که همواره از جانب منتقدان برای قدرت برانگیزاننده سبکش مورد تحسین قرار می گیرد، داستانی در رابطه با شورش ضد برده داری نوشته که در زمان های گذشته اتفاق می افتد.
هلن گودی، ۴۵ ساله که کمتر شناخته شده هم در رمانش به انتقال دشوار تاریخ خانواده می پردازد و در رابطه با پدر و پدربزرگی پژوهش می کند که اطلاعات بسیار کمی از آنها دارد.
نامزدهای نهایی مدتی است در شهر های بزرگ کشورهایی که فرانسه با آنها روابط فرهنگی دیرینه دارد، معرفی می گردند. سال ۲۰۲۲ در بیروت و سال ۲۰۲۳ در کراکوف این لیست منتشر گردید و سال جاری بخارست رومانی برای این کار انتخاب گردید. فیلیپ کلودل، رئیس هیأت داوران، در اینباره اظهار داشت: دو کشور لاتین ما که مدت ها با پیوندهای انسانی و فرهنگی و همکاریهای ثمربخش با هم متحد شده اند، تنها با ادامه گفتگو می توانند یکدیگر را غنی کنند.
جایزه گنکور که اولین بار در سال ۱۹۰۳ تاسیس شد چکی به قیمت ۱۰ یورو به برنده اهدا می کند، اما باعث فروش میلیونها نسخه از کتاب برنده می شود.
سال پیش جایزه گنکور به ژان باتیست آندریا برای رمان«مراقب او باش» اهدا شد. این کتاب که در رابطه با زندگی پرفراز و نشیب یک مجسمه ساز در پس زمینه ظهور فاشیسم در ایتالیا است بعد از دریافت این جایزه بیشتر از ۶۰۰ هزار نسخه فروش کرد.
برنده سال جاری که صد و بیست و دومین دوره برگزاری جایزه گنکور است، به ریاست فیلیپ کلودل ۴ نوامبر معرفی می شود.


منبع:

0.0 / 5
7
1403/08/05
09:07:42
تگهای خبر: زندگی , فرهنگ , فروش , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
جاویدانی