گزارش جاویدانی؛

۲۱بوت کمپ بازیسازی چند نفر را به بازار کار در کشور متصل کرده است؟

۲۱بوت کمپ بازیسازی چند نفر را به بازار کار در کشور متصل کرده است؟

جاویدانی: اساس برگزاری بوت کمپ های بازی سازی، تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بازی در کشور بوده اما برگزاری ۲۱ دوره از بوت کمپ چند نفر را به بازار کار صنعت بازی در کشور وصل کرده است؟



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، بنیاد ملی بازی های کامپیوتری از سال ۱۳۹۸ مبادرت به برگزاری اردوهای آموزشی بازیسازی در سرتاسر کشور با هدف تمرکززدایی از پایتخت کرده که با شروع کرونا و برگزاری نخستین بوت کمپ در بیرجند، در این دوره ها وقفه ای بوجود آمد و سپس از آغاز سال ۱۴۰۱ این اردوها از سر گرفته شد. از تیرماه ۱۴۰۱ اردوها از شهر زاهدان آغاز شد که همزمان با دوره مدیریت سیدصادق پژمان بوده و حالا بیست و یکمین اردو هم در شهر زاهدان و در دوره مدیریت محمد امین حاجی هاشمی برگزار شده است.
اما این اردوها چه مسیری را پشت سر گذاشته و موفق به آموزش چند نفر شده اند؟ و مهم تر از تمام این که وعده مهارت یابی و اتصال بازی سازان آموزش دیده به صنعت بازی تا چه حد محقق شده است.
برآوردی که از برگزاری هر بوت کمپ بازیسازی صورت گرفته به شکل میانگین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان است. در واقع اگر حداقل هزینه را در نظر بگیریم، ۲۱ بوت کمپ با این مقدار چیزی در حدود ۵۲۵ میلیون تومان می شود که اگر هزینه های نیروی انسانی شامل هزینه های اجرایی و حق مأموریت و … را به آن اضافه نماییم، خیلی بیشتر از این عدد خواهد شد. در واقع دولت چه در بودجه متعلق به بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و چه در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و… مکلف به هزینه های قابل توجهی برای برگزاری این رویدادها شده اند که هدف اولیه و اساسی آن، اتصال بازی سازان به صنعت بوده است. حال باید دید که اصلاً این رویدادها موفق به آموزش واقعی شده و اشخاصی که فاقد مهارت بوده اند طی این رویداد یا آموزش های بعدی آن توانسته اند به درجه ای برسند که با تیم خود بازی تولید کنند؟
تاکنون گزارش جامع و مفصلی از بوت کمپ های بازیسازی برگزار شده از بنیاد ملی بازی های کامپیوتری منتشر نشده است. آمارهای دقیقی از تعداد دقیق افراد آموزش دیده در کشور و به تفکیک استان های برگزار شده نیست. علاوه بر این، ابهاماتی در برگزاری این رویدادها و وعده های عرضه شده وجود دارد که میتوان به کیفیت و توانمندی اساتید این بوت کمپ ها، استمرار دوره های آموزشی بعد از رویداد، نیاز واقعی استان ها و شهر های میزبان اشاره نمود.
برای مثال امسال و پایان سال ۱۴۰۲ رویدادهای مشابهی در یک سطح در شهر ملارد برگزار شده که میزبانی یکی از این رویدادها فقط در «مدرسه دخترانه استعدادهای درخشان فرزانگان ملارد» بوده است؛ در حالیکه قرار بوده این بوت کمپ ها از ابتدا در مقیاس بزرگتری، میزبانی یک استان را به عهده داشته باشند. این اتفاق حتی در مورد شهر بیرجند هم رخ داد.
پس از برگزاری نخستین بوت کمپ در آذرماه ۱۳۹۸ در استان خراسان شمالی و در پارک علم و فناوری آن استان، سال جاری بهار شاهد برگزاری یک بوت کمپ دیگر در بیرجند و به میزبانی یک هنرستان بودیم. آیا این رویدادها را میتوان در کارنامه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بعنوان عملکردی درخشان ثبت کرد؟ چرا رویدادهایی که مقیاس بزرگی به وسعت یک استان یا مرکز آنرا داشتند، حالا به یک هنرستان یا دبیرستان کاسته شده اند؟
از سوی دیگر، اساس برگزاری بوت کمپ های بازی سازی، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بازی در کشور بوده است. بعد از مهاجرت گسترده بازی سازان ایرانی، اغلب تیم ها و شرکتهای بازی ساز داخلی گرفتار خلا جدی نیروی انسانی شدند و در این حوزه بنیاد در دوره قبل تصمیم به رفع این نیاز با محرومیت زدایی از استانها و آموزش فوری و کپسولی گرفت.
اگر چه علاقه مندان زیادی طی گزارش های ۹۸ تا ۱۴۰۱ توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری عرضه شدند اما تا کنون و بعد از گذشت ۲۱ بوت کمپ بازیسازی، هنوز اخباری از اتصال یا عدم اتصال افراد آموزش دیده به صنعت بازی کشور گزارش نشده است. در واقع بعد از گذشت حداقل ۳ سال از پایان کرونا و برگزاری دومین بوت کمپ بازیسازی، هیچ سازوکاری از جانب بنیاد برای مرتفع سازی خلا نیروی انسانی در صنعت بازی کشور دیده نمی گردد.
مسأله ای که این میان سوال برانگیز است، حذف معاونت حمایت و ساختار حمایتی همگرا از آغاز سال ۱۴۰۲ و برکناری یکباره آخرین معاون آن است. سیستم حمایتی همگرا در این سال ها با مقدار بودجه ای که دولت دراختیار آن قرار داده بود، مکلف به حمایت مالی و غیرمالی از بازی سازان کشور و حتی تأمین نیروی انسانی برای آنها بود. با حذف این مکانیزم، عدم تأمین نیروی انسانی واقعی برای صنعت در این بوت کمپ ها و هزینه کرد مبالغ سنگینی برای برگزاری اردوها و اعزام بازی سازان از تهران به شهر های دیگر، حالا باید پرسید بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در انتهای دوره مدیریت فعلی چه تصمیمی خواهد گرفت؟


منبع:

0.0 / 5
137
1403/07/15
11:43:49
تگهای خبر: آموزش , بازار , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
جاویدانی