آیت الله جوادی آملی:
یونان معبر فلسفه است نه مبدا آن
به گزارش جاویدانی ایسنا/قم آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: مگر می شود آدم جهانی باشد و قمی فكر بكند و نداند كه در دنیا كانت و دكارت و هایدگر چه گفته اند؟ منتظر واقعی كسی نیست كه جهانی حرف می زند و قمی فكر می كند بلكه كسی است كه جهانی حرف می زند و جهانی فكر می كند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در اولین شب از شب های سه گانه ای كه به مناسبت سالگرد درگذشت و برای بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در دارالقرآن این مفسر بزرگ برگزار شد، اظهار داشت: یونان معبر فلسفه است نه مبدا آن؛ سقراط و افلاطون و ارسطو خیلی بزرگ هستند اما كوچك تر از آنند كه مبدا فلسفه باشند، مبدا و پدر فلسفه ابراهیم(ع) است، این ها وقتی راه های ابراهیم خلیل(ع) از بابل به یونان رفت تربیت شدند وگرنه چطور آن سقراط آنقدر تربیت می شود كه جام شوكران بنوشد؟ پس می شود كسی راه ابراهیم خلیل را طی نماید و بشود سقراط و افلاطون و ارسطو.
این مفسر قرآن كریم اشاره كرد: ابوریحان بیرونی كه مدتی هم در هند زندگی كرده بود در كتاب "تحقیق ما للهند" میگوید من از علمای هند گله دارم، برای اینكه آنها هم اگر مانند مردم یونان بیدار می شدند، دیگر موش پرست و گوساله پرست نمی شدند، چند سال پیش كه دانشمندان هندی به ایران آمدند من همین حرف ها را برایشان زدم و این ها اشك ریختند.
منتظر واقعی جهانی حرف می زند و فكرش نیز جهانی است نه ایرانی یا قمی
آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: در سوره هایی مثل توبه و فتح قرآن كتابی معرفی شده است كه بر تمامی مكتب های جهان حكومت دارد.
این مفسر قرآن با اشاره به اینكه خداوند متعال در سوره مائده گفته است كه قرآن مهیمن بر تمام كتاب های جهانی است و هیمنه دارد، اظهار نمود: هیمنه قرآن یعنی سیطره و سلطنت قرآن بر تمامی كتب و مكاتب عالم فلذا قرآن كتابی جهانی است و اقتضای آن جهانی فكر كردن است.
وی با اشاره به اینكه ما همه در انتظار ظهور هستیم افزود: اگر حضرت صاحب(عج) آمد و گفت برای تبلیغ برو به فلان كشور، ما باید كتب كشورهای دیگر و مكاتب دیگر را بدانیم تا شرق رفتیم شرقی حرف بزنیم و غرب رفتیم غربی حرف بزنیم و این معنای جهانی فكر كردن است كه در آیه شریفه آمده است.
وی عنوان كرد: ما اگر جهانی حرف بزنیم باید جهانی هم فكر نماییم و اگر قمی یا ایرانی یا حتی خاورمیانه ای فكر نماییم، عمل مان با آیه شریفه هماهنگ نیست، فلذا منتظر واقعی كسی نیست كه جهانی حرف می زند و قمی فكر می كند بلكه كسی است كه جهانی حرف می زند و جهانی فكر می كند.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به مثالی از تاریخ اسلام به نقل قولی از نبی اكرم(ص) درباب اهمیت مطالعه علوم عقلی با نگاهی جهانی پرداخت و اظهار داشت: رسول گرامی(ص) فتح خیبر را با فعالیت های تبلیغی جعفر در سرزمین مسیحیان حبشه هم طراز می داند و این یعنی ممكنست اهمیت كار علمی یك طلبه با نگاهی جهانی از فتح خیبر هم ارزشمندتر باشد.
وی اظهار نمود: ذات اقدس اله گفت قرآن باید جهانی باشد و پیامبر مسئول جهانی كردن این كتاب بود وعلما وارثان انبیا هستند و این غیر از آن است كه اولاد وارث پدر است برای اینكه در ارث مادی باید پدر بمیرد تا ارث به وارث برسد اما در ارث معنوی ابتدا وارث باید بمیرد تا ارث نصیبش شود و این است معنای «موتوا قبل ان تموتوا».
رِئیس موسسه اسرا اشاره كرد: رسول(ص) یك زبان محلی دارد با مسلمانان ویك زبان منطقی با موحدان و برای سایرین یك زبان عقلی و فطری دارد كه برهانی است و دلیل محور و زبان جهانی است فلذا باید با حكمت حرف با جهانیان سخن گفت.
وی درباب اهمیت علوم عقلی اظهار نمود: تا علوم عقلی و كلام و فلسفه نباشد خیلی از معارف و اعتقادات دینی قابل حل نیست، در ادعیه نیز نیازمند فهم فلسفی هستیم، اگر بخواهیم یك دعا را فهم ادبی صرف نماییم كمتر در می یابیم.
وی اضافه كرد: گاهی یك سطر از زیارت نامه ها و احادیث وقتی به دست بزرگان بیفتد و بخواهند تدریسش كنند می شود چندین جلد كتاب فلذا چه اسمش را فلسفه بگذاری چه كلام یا حدیث یا مناجات شعبانیه.
وی با اشاره به اینكه اظهار فقر و نیاز در درگاه ربوبی لازم است، عنوان كرد: نیاز در جای خود ولی ما چنان كه در مناجات شعبانیه می بینیم، نیازمند ناز كردن برای خدا هم هستیم، به خداوند عرض می نماییم كه اگر در قیامت ما را مواخذه كردی ما هم مواخذه می نماییم كه تو كه بزرگی چرا من را نبخشیدی؟ این مساله همان ناز كردن است كه توضیح آن مستلزم علوم عقلی است.
آیت الله جوادی آملی اشاره كرد: آب فقط میتواند خون و نجسی را پاك كند اما ما یك سلسله قوه های بدخیم داریم مانند حرف حرام یا استعمار خارجی كه آب نمی تواند آنها را پاك كند اما خون می تواند، همین بود كه امام گفت؛ «خون بر شمشیر پیروز است».
وی افزود: كشوری كه خون داد میوه های پاك می دهد؛ امروز زمین این كشور پاك است و ما باید در این زمین میوه ای به ثمر دهیم كه غرب را در مقابل سلطنت و حكومت جهانی دین محكوم نماییم و تا فلسفه و علوم عقلی نخوانیم نمی گردد.
آیت الله جوادی آملی با ذكر این مطلب كه اخلاص آن است كه از خدا جز خدا نخواهیم، عنوان كرد: اخلاص آن نیست كه به نیت كسب علم و علامه شدن تعبد كنی بلكه آنست كه بی تمنا باشی در بندگی ات.
وی بیان كرد: سفر دور و دراز مركب و راحله می خواهد؛ امام حسن عسكری(ع) بیان نمودند مركب و راحله، همان نماز شب است، نماز شب مركب راهوار است، اگر راه نزدیك باشد انسان به مقصد می رسد ولی وقتی راه طولانی است نمی توان پای پیاده رفت و باید با نماز شب در این راه حركت كرد.
وی درانتها با اشاره به نقش علامه طباطبایی(ره) عنوان كرد: علامه شاگردانی تربیت كرد كه شبهات توده ای ها را پاسخ دادند، كتاب اصول فلسفه علامه(ره) پس از ۶۰ سال هنوز زنده است و ما باید اینهارا احیا نماییم.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب