توسط انتشارات ققنوس انجام شد؛

عرضه فلسفه سیاسی هابز در کتابفروشی ها

عرضه فلسفه سیاسی هابز در کتابفروشی ها

جاویدانی: به گزارش جاویدانی، کتاب فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن نوشته لئو اشتراوس با ترجمه یاشار جیرانی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب «فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» نوشته لئو اشتراوس اخیرا با ترجمه یاشار جیرانی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.
نسخه اصلی این ترجمه سال ۱۹۵۲ توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو انتشار یافته اما نخستین چاپ کتاب در ارتباط با سال ۱۹۳۶ است و از نظر زمان نوشتن، بین دو دوره لئو اشتراوس قرار دارد. این مولف هنگام نوشتن کتاب، از زمینه و زمانه تاریخی گرای خود جدا شده و متقاعد شده بود بازگشت به قدما و فهم آنها به آن روشی که خودشان خویش را می فهمیدند، نه تنها ممکن بلکه ضروری می باشد. به بیان ساده، این کتاب در افق کشف باردیگر جدال قدما و مدرن ها نوشته شده است؛ بر اساس این فرض که فلسفه سیاسی مدرن و موقعیت نیهیلیستی اش فقط در افق آنچه به نحوی آگاهانه از آن گسسته است - یعنی فلسفه سیاسی قدمایی / کلاسیک - قابل فهم است.
لئو اشتراوس نویسنده این کتاب نظریه پرداز یهودی آلمانی آمریکایی است که بعد از مهاجرت به آمریکا در دانشگاه شیکاگو مشغول به تدریس در حوزه فلسفه سیاسی شد. در آثار مکتوب خود هم بیشتر به فلاسفه یونان باستان چون ارسطو و افلاطون پرداخت. یکی از موضوعات مورد علاقه او ارتباط فلسفه و سیاست بود که مبحث اصلی کتاب دیگرش «تعقیب و آزار هنر نوشتن» هم همین است. وی در این کتاب که ترجمه یاشار جیرانی و شروین مقیمی از آن توسط همین ناشر چاپ شده، با نوشتن شرح بر اندیشه های ابن میمون، یهودا هلوی و اسپینوزا به دنبال این مسئله است.
یاشار جیرانی پیش رو می گوید مقایسه عنوان «فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» با عنوان مقاله ای که اشتراوس ۲ دهه بعد نوشت یعنی «در باب مبنای فلسفه سیاسی هابز» نشان داده است اگر او این کتاب را در افق فهم عمیق تر از هنر نوشتن بازنویسی می کرد، چه تغییراتی در محتوا و شیوه عرضه اثر اعمال می شد. در مجموع ادعای اصلی کتاب پیش رو اینست که در آثار هابز، تناقضی اساسی در رابطه با مبنای فلسفه سیاسی هابز وجود دارد؛ اینکه مبنای این فلسفه سیاسی علم طبیعی مدرن است یا یک نگرش اخلاقی پیشاعلمی و در عین حال مدرن.
توماس هابز فیلسوف سیاسی انگلیسی، از هشت تا چهارده سالگی در خانه لاتین و یونانی آموخت، و در این حوزه آن چنان کامیاب بود که مده آی اوریپیدس را با فصاحت و به نظم به لاتین برگرداند. از ۱۶۰۳ تا ۱۶۰۸ در آکسفورد به تحصیل مشغول شد و آن جا با فلسفهٔ مدرسی آشنا شد. اما از آن جا که آموزش دانشگاهی به مذاقش خوش نیامد، باردیگر به متون کلاسیکی روی آورد که پیش از این در خانه مطالعه کرده بود. هدف او از مطالعهٔ این آثار پروراندن سبک نوشتار لاتین خود بود، سبکی که روشن و فاخر باشد. استمرار و پایان این مطالعه ترجمهٔ انگلیسی اثر توسیدید بود، که تدریجاً انجام شد و در ۱۶۲۸ منتشر شد. او با تحصیل در مگدِلِن کالج با روحیه ای پیوریتنی بار آمد. بعد از دریافت مدرکش به مدت بیست سال بی وقفه معلم و سپس محرّر ویلیام کوندیش شد، همچون آریستوکرات هایی که هابز با آنها حشرونشر داشت، که اساسا تاثیر تربیت پیوریتنیِ او را خنثی کرد. انسان گرایی هم قبل از چرخش هابز به سمت ریاضیات و علوم طبیعی بر او تأثیری تعیین کننده گذاشت. از این چهار تاثیر مذکور -- انسان گرایی، مدرسی گرایی، پیوریتنیسم، و آریستوکراسی -- انسان گرایی اساسا بیشتر از بقیه تعیین کننده بود، طوری که او از فلسفه روی گرداند، انسان گرا شد و به مدت بیست سال انسان گرا ماند.
مولف کتاب پیش رو کوشیده اثبات کند نه علم طبیعی مدرن یا طبیعت گرایی بلکه نوعی نگرش اخلاقی مبنای نهائی فلسفه سیاسی هابز و در نتیجه مبنای فلسفه سیاسی مدرن است؛ تأکید بر نوعی حق که بر قانون الهی و طبیعی مقدم و از آنها مستقل است. این حق، بر اساس تقابل اخلاقی و انسان گرایانه تکبر ناعادلانه و ترس عادلانه از مرگ خشونت بار قرار دارد. اشتراوس این حق را عمیق ترین لایه ذهن مدرن می خواند.
«فلسفه سیاسی هابز؛ مبنا و تکوین آن» در ۸ فصل تدوین شده که بدین سان هستند:
مقدمه، مبنای اخلاقی، ارسطوگرایی، فضیلت آریستوکراتیک، دولت و دین، تاریخ، اخلاق نو، علم سیاست نو.
ترجمه پیش رو از این کتاب، هم پیشگفتار اصلی اشتراوس را شامل می شود هم پیشگفتاری که برای ویراست در ارتباط با چاپ این کتاب در آمریکا نوشته است.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
اگر نظم جهان انسانی بر نظمی فرا انسانی متکی نباشد، بلکه فقط از اراده انسان ناشی شود، هیچ امنیت فلسفی یا الهیاتی ای برای آن نظم وجود نخواهد داشت. از همین رو انسان فقط به مدد این حقیقت که دارای فعالیت نظم بخش است می تواند قابلیتش در نظم دادن به جهانش را به خود بقبولاند. یعنی، دقیقا بر اساس فرض هابز، نمی توان به تاریخ نوعی اکتفا کرد: بایستی به تاریخ واقعی بازگردیم. بدین ترتیب، وضع طبیعی، که در آغاز صرفا نوعی تلقی می شد، باردیگر اهمیت و معنایی تاریخی می یابد _ البته نه بعنوان موقعیت فقدان مطلق نظم، بلکه بعنوان موقعیت نظمی شدیداً معیوب. و پیشرفتی که با عنایت به فتح طبیعت در تاریخ واقعی میتوان پی گرفت، یعنی پیشرفت از بربریت گذشته به زمان حال، گواه اینست که از حیث نظم دادن به جهانِ انسان هنوز امکان نیل به پیشرفت وجود دارد. بدین ترتیب، کارکرد تاریخ واقعی تضمین امکان پیشرفت بیشتر از طریق ادراک پیشرفتی است که رخ داده است.
این کتاب با ۲۴۶ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۲۲۰ هزار تومان انتشار یافته است.


منبع:

0.0 / 5
16
1403/11/17
10:27:43
تگهای خبر: آموزش , بازار , دانشگاه , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاویدانی