مظفری مطرح كرد؛
شعر فارسی در افغانستان در معرض نابودی است
به گزارش جاویدانی، ابوطالب مظفری در جلسه اعضای هیئت علمی نوزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: زبان و شعر فارسی در کشور افغانستان در معرض تهدید نابودی است.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، جلسه هیئت علمی نوزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، فریبا یوسفی دبیر علمی نوزدهمین جشنواره بین المللی شعر و اعضای هیئت علمی این جشنواره برگزار گردید.
در ابتدا حامد محقق اظهار داشت: درحال برگزاری جشنواره ای هستیم که به شکلی اختتامیه اش، آغاز دوره بعدی است. معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر فجر است و همه فعالیتهای شعری این معاونت در طول سال همان روند دبیرخانه جشنواره تلقی می شود. به همین تناسب دبیرخانه فعالیتهای خویش را با برگزاری دوره های آموزشی، حضور شاعران در استانهای مختلف، برگزاری شب شعرها و... به شکل مستمر ادامه می دهد.
وی اضافه کرد: در این دوره از ۷۰۹ ناشر، کتاب به دبیرخانه جشنواره شعر فجر رسید که در مجموع ۲۱۷۶ اثر را شامل می شود. دبیرخانه هم به شکل مجزا، از مهرماه جمع آوری آثار را از مخزن خانه کتاب و ادبیات ایران آغاز کرد. علاوه بر دسترسی به مخزن کتاب های خانه کتاب و ادبیات ایران، طی فراخوانی از ۵ آذر تا ۱۰ دی هم پذیرای آثار ناشران در حوزه شعر بودیم.
معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران، در رابطه با تفکیک بندی نهایی آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره اظهار داشت: در حوزه شعر کلاسیک ۱۰۳۵ اثر، در حوزه شعر نو ۸۵۵ اثر، در حوزه در رابطه با شعر ۲۱۰ اثر و در حوزه شعر محاوره ۷۶ اثر جمع آوری شد که جمع آن به ۲۱۷۶ اثر رسید. تعداد آثار نسبت به سال قبل ۵۳ عنوان کاهش داشته است. در حوزه شعر محاوره و کلاسیک شاهد افزایش تولید اثر بودیم و در حوزه شعر نو و در رابطه با شعر با آمار کاهشی روبه رو بودیم که علت آن پس از رویداد قابل بررسی و پژوهش است. در این دوره ۴۷ درصد آثار به شعر کلاسیک متعلق می باشد، ۳۹ درصد شعر نو و ۳ درصد شعر محاوره است.
هیات علمی نوزدهمین جشنواره متشکل از تمام ایران است
ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هم در این جلسه اظهار داشت: با مشورت های مختلفی که انجام شد، تلاش کردیم اعضای هیئت علمی این جشنواره که از برجستگان شعر معاصر و از سراسر کشور هستند، از نظر اقلیمی، فکری، قشری و جنسیتی متنوع باشند و در نهایت خود این جمع یک ایران است. این انتظار از دولت می رفت که چنین جمعی را که یک ایران کوچک است، گرد آورد تا برآیند آن انتخاب و برگزیدن بهترین آثار شود.
وی اضافه کرد: این جشنواره کار خویش را خیلی پیشتر شروع کرده است و با پیمودن سلسه مراتب های مختلف از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران رسیده است و در ادوار مختلف برنامه های متنوع و گسترده ای را در استان ها و شهرستان های مختلف برگزار کرده است و بعد به سطح بین المللی رسید و در این بخش یا شعرا و ادبای دیگر کشورها به ایران می آمدند و یا شعرای ایران در دیگر کشورها حضور پیدا می کردند. ما با همان نگاه تلاش کردیم در این دوره هم همان نشست ها را داشته باشیم و هم مساله آموزش را جدی بگیریم.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در انتها اظهار داشت: باید مساله آموزش را برای همه اقشار و نواحی جدی گرفت. امیدواریم که در این دوره یک ماهه، بتوانیم فضای شعر پویایی را با کمک رسانه ها ایجاد نماییم، فضایی که محفل های فرهنگی سراسر کشور تحت الشعاع قرار دهد. در انتها این دوره، حتما روند برگزاری این جشنواره را به نقد و بررسی خواهیم نشست با صدمه شناسی از نقاط ضعف و ابقای نقاط قوت به باز تعریف دیگری برسیم و این برنامه را در سالهای آتی با رویکرد جدیدی برگزار نماییم.
شعر هویت تمدن ایرانی است
محسن جوادی هم در این جلسه اظهار داشت: جشنواره بین المللی شعر فجر بعنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور، در حوزه کاری ماست، چون که شعر هویت تمدن ایرانی است و هیچ جا مثل ایران شعر با این تنوع و نقش بندی و ماندگاری در خانه های مردم حضور ندارد. نشان این امر همان کتاب حافظ و سعدی است که در هر خانه ایرانی یافت می شود.
وی اضافه کرد: شعر در فرهنگ ایرانی فارغ از این که منتقل کننده مضمون هدایت گری باشد، در کاستن آلام و آرامش بخشی و رشد معنوی مردم بسیار موثر است و بنابراین نباید از جنبه زیباشناسانه شعر غافل بود. شعر می تواند علقه های وطنی را حفظ کند و برای کسانیکه مهاجرت کرده اند، علقه ها را احیا کند. بنابراین خانه کتاب و ادبیات ایران وظیفه سختی را بر عهده دارد و البته که باید بخش ادبیات را جدی تر بگیرد. خوشحالیم که در این دوره از جشنواره بزرگان و پیشکسوتان خوب و شناخته شده ای را در کنار خود داریم، همینطور تشکر دارم از خانم فریبا یوسفی که دبیری این رویداد را قبول زحمت کردند.
سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن اشاره به این که این برنامه به علت اتفاقات و تغییرات، با اختلال در زمان بندی شروع شد، اظهار داشت: البته خیلی از مقدمات این برنامه خیلی پیشتر شروع شده بود و با وجود همت و اشتیاقی که در برگزارکنندگان این دوره می بینم، چشم مان به آینده روشن است و مطمئنم رویداد پیش رو در راه اندازی یک جریان ادبی و ترویج شعر موثر خواهد بود.
جوادی در انتها اظهار داشت: به نظر میتوان در رابطه با مکان برگزاری جشنواره ایده های نویی داشت، بنده از مکانی غیر از تهران، در جهت عدالت فرهنگی استقبال می کنم همینطور از پیشنهادات و طرح های مستند و علمی عرضه شده، استقبال و مقدمات اجرایی را فراهم خواهیم کرد.
فریبا یوسفی هم در این جلسه اظهار داشت: از این اعتماد به من که کوچکترین عضو در حوزه شعر هستم، سپاسگزارم و امیدوارم بزرگترین رویداد شعر در کشور را به سلامت به مقصد برسانیم تا یکی از بهترین جشنواره های شعر فجر را شاهد باشیم. از روز اول به دنبال این بودم که چطور می توان خدمت شایسته ای به شعر داشت، خدمتی که رضایت خداوند هم در آن مشهود باشد. این میان به قول ها و پیمان ها خوش بین هستم و امیدوارم در قسمت های اصلی و جنبی اتفاق متفاوتی رقم بخورد و به سمتی حرکت نماییم که کار بهتر مورد انتظار، برآورده شود.
دبیر علمی نوزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر افزود: با این که زمان کمی در اختیار داریم اما من قائل به این هستم که همیشه در زمان بندی های بسته و محدود اتفاقات بهتری رقم می خورد.
زکریا اخلاقی در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت جشنواره بین المللی شعر فجر اظهار داشت: آثار زیادی در این رویداد مورد داوری قرار می گیرند و این مساله مسئولیت ما را در حسن انجام کار سخت می کند. انتخاب یک کتاب از بین دو هزار کتاب و کنار گذاشتن این حجم از کتاب ها و آثار دشوار می باشد.
وی در ادامه ضمن اشاره به جشنواره فیلم فجر که در هر بخش چندین برگزیده دارد، اظهار داشت: ما هم همچون دیگر جشنواره های ملی، باید تعداد برگزیده بیشتری داشته باشیم و این رویکرد به رونق جشنواره و ایجاد ذوق در شاعران کمک می نماید. اثر برگزیده جشنواره می تواند همان کتاب سال نباشد و در آن بخش می توانیم برگزیده و جایزه دیگری داشته باشیم.
اسماعیل امینی هم در این جلسه اظهار داشت: این جشنواره همچون هر سال برگزار می گردد و می گذرد، اما باید توجه کرد که سالیان بعد انتخاب ما داوری خواهد شد و این کارنامه از ما در تاریخ به جا می ماند. باید اشعار تثبیت و چاپ شده را در داوری بیاوریم. جشنواره بین المللی شعر فجر، یک رویداد ملی است نه جشنواره ای برای حکومت! و حاکمیت تنها مجری و متولی برگزاری این رویداد است.
وی اضافه کرد: جشنواره شعر فجر برگرفته از فرهنگ مردم است. معتقدم که این جشنواره باید چندین مرجع داوری داشته باشد. مثلاً انتخاب برگزیده از منظر اساتید ادبیات دانشگاهی، منتقدان برجسته ادبی، ناشران و... به این صورت اگر جشنواره چندین مرجع داوری داشته باشد برای مخاطبان اعتماد ساز و جریان ساز خواهد شد و مبحث ملی بودن آن تجلی بیشتری پیدا خواهد نمود و فعالان حوزه ادبیات، احساس تعلق بیشتری نسبت به این رویداد خواهند داشت.
شعر فارسی در افغانستان در معرض تهدید نابودی است
در بخش دیگری از این نشست ابوطالب مظفری که به شکل مجازی در جلسه حضور داشت، اظهار داشت: حتی اگر یکی از پیشنهادات ویژه در این دوره عملی شود، خودش یک گام رو به جلو است و حداقل به یک بخش جامه عمل پوشانده ایم. توجه به بخش بین الملل و اشعار دیگر کشورهای فارسی زبان به ارتقاء جایگاه زبان فارسی کمک می نماید.
وی اضافه کرد: هم اینک زبان و شعر فارسی در کشور افغانستان در معرض تهدید نابودی است. اگر به جنبه بین المللی شعر و همینطور به برنامه کنگره های شعر در حوزه شعر افغانستان توجه گردد، در راه ارتقاء شعر فارسی گام مهمی برداشته ایم.
وحید عیدگاه طرقبه ای هم اظهار داشت: داوری ما بعدها داوری می شود و اگر نگاه ما جامع و بدون سویه باشد و به همه شاعران و آثار فرصت برابر دهیم، شأن جشنواره ارتقا پیدا خواهد نمود و بعنوان جشنواره ای بی طرف، معرفی خواهد شد. به نظرم همت ما بر این باشد که بهترین کتاب شعر را جدا از این که در چه قالبی است، انتخاب نماییم در شعر ارزش کیفی مطرح است، نه ژانر و قالب آن.
لزوم تمرکز زدایی از جشنواره شعر فجر
عالیه مهرابی در این جلسه ضمن اشاره به شادمانی خود از این که دبیری این دوره از جشنواره را یکی از بانوان شاعر برعهده دارد، اظهار داشت: این اتفاق را به فال نیک می گیرم و حتم دارم اتفاقات ویژه ای در این دوره رقم خواهد خورد. ضروری است در تعداد برگزیده های جشنواره تجدید نظر شود. تعدد اشعار نو، کلاسیک و... زیاد است و ضرورت این امر احساس می شود.
وی با پیشنهاد ویژه برگزاری پیش نشست ها به تمرکز زدایی در جشنواره شعر فجر تصریح کرد و اظهار داشت: اگر در هر استان یک پیش نشست ادبی برگزار شود، بطور قطع به جریان سازی موثری در جشنواره شعر فجر منتهی خواهد شد.
مهرابی در رابطه با ایجاد حوزه های شعری مختلف در دیگر استان ها، شعر جوان و... که می توانند پیش رویداد شعر فجر باشند تاکید و از پیشنهادهایی چون بخش بین الملل و سایر پیشنهاداتی که قابلیت عملی شدن دارند، استقبال کرد.
قربان ولیئی هم در این جلسه اظهار داشت: زمان کمی در اختیار داریم و در این شرایط جای نظرات استراتژیک و غیرقابل اجرا برای این دوره نیست. از پیشنهاد تفکیک و تعدد برگزیده استقبال می کنم. اما باید تفکیکی معنادار و پرورش یافته را جایگزین نماییم، مانند ایجاد قسمتهایی برای شاعران که اشعار نوآورانه و یا جریان ساز دارند، مثل جریان سازی که اشعار احمد عزیزی با مثنوی داشت و یا بخش احیای سنت های کلاسیک در شعر فارسی، بخش شعر آینده و چند رسانه ای و... به این شکل می شود با ورود به حوزه محتوا در شعر به مفاهیم بدیعی رسید. اما این آیتم ها باید خوب پرورش داده شود تا به شکل هدفمند جشنواره را برگزار نماییم.
وی در انتها سخن خود بر احیای بخش بین الملل و اشعار کشورهای فارسی مانند هند، تاجیکستان و افغانستان تاکید نمود.
میلاد عرفان پور هم در این جلسه اظهار داشت: باید رویداد مهم جشنواره بین المللی شعر فجر در جهت زیست بوم فرهنگی و اسلامی باشد. این جشنواره پرچم رویدادهای ادبی شعری در کشور است.
در انتها این جلسه پوستر نوزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر که اثر مسعود نجابتی است رونمایی و سپس احکام هیئت علمی به آنها داده شد.
منبع: javidani.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب