توسط نشر نو انجام شد؛
ورود فیلسوفان تحلیلی و فلسفه امروزین علوم اجتماعی به بازار نشر
جاویدانی: به گزارش جاویدانی، دو کتاب فیلسوفان تحلیلی و فلسفه امروزین علوم اجتماعی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شدند.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، دو کتاب «فیلسوفان تحلیلی» و «فلسفه امروزین علوم اجتماعی» اخیرا توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده اند.
«فیلسوفان تحلیلی؛ منتخب مقاله ها» توسط کاوه لاجوردی تدوین شده و مقالاتی از هری فرانکفورت، رابرت ادمز، برنارد ویلیامز، دانلد دیویدسن، فیلیپا فوت، فرنک سیبلی، کندال والتن، دنیل دنت و گیلبرت هارمن را در بر می گیرد.
مقالات کتاب پیش رو از مجموعه ها و منابع مختلف انتخاب شده و محل رجوع هرکدام در کتابشناسی ابتدایشان معرفی شده است. وجه اشتراک ۱۰ مقاله مندرج در مجموعه پیش رو، اینست که همگی در گروه نوشتارهای کلاسیک فلسفی سنت تحلیلی جا دارند. این کتاب هم مانند «هیلری پانتم؛ منتخب مقالات فلسفی» و «دیوید چالمرز، ذهن آگاه: در جستجوی نظریه ای بنیادی» است که پیشتر در چارچوب مجموعه «متون کلاسیک فلسفه تحلیلی» انتشار یافته اند.
کاوه لاجوردی پیشتر هنگام چاپ دو کتاب دیگر اعلام نموده هدف از تهیه و تدوین مجموعه «متون کلاسیک فلسفه تحلیلی»، انتشار متن هایی است که مرزهای فلسفه تحلیلی را جابه جا کرده باشند نه کتاب های درسی یا مقدماتی که هدف عمده شان شرح متون کلاسیک فلسفه تحلیلی است یا بناست مقدمه آنها باشند. دست اندرکاران این مجموعه اعتقاد دارند که حداقل طی دو قرن اخیر، متن های کلاسیک فلسفی به مقدمات چندانی نیاز ندارند و برای درک شان، دقت و شکیبایی کافی است. همینطور خواندن شان آسان نیست اما نیازی هم به شرح و مقدمه ندارند.
مقالات منتشرشده در این کتاب به همراه اسامی نویسندگانشان بدین سان اند:
منطقِ همه توانی (هری فرنکفورت)، آیا خداوند باید بهترین را خلق کند؟ (رابرت ادمز)، سازگاریِ اخلاقی (برنارد ویلیامز)، امکان های بدیل و مسؤولیتِ اخلاقی (هری فرنکفورت)، ضعفِ اراده چگونه ممکن است؟ (دانلد دیویدسن)، واقع انگاریِ اخلاقی و دوراهه ی اخلاقی (فیلیپا فوت)، مفاهیمِ زیبایی شناختی (فرنک سیبلی)، مقوله های هنر (کندال والتن)، کواینیدنِ کُیوف (دنیل دِنِت) و استنباطِ بهترین تبیین (گیلبرت هارمن)
در قسمتی از مقاله «مفاهیم زیبایی شناختی» به قلم فرنک سیبلی می خوانیم:
اما البته که ما در کاربست اصطلاحات زیبایی شناختی توفیق می یابیم، و به کرات با صحبت کردن (و ایما و اشاره به انحاء خاص) موفق می شویم کاری نماییم دیگران چیزی را ببینندکه ما می بینیم. کم کم گمان می بریم که سردرگمی در رابطه با این که چگونه امکان دارد بتوانیم این کار را انجام بدهیم، و سردرگمی در رابطه با خصلت غامضِ کیفیات زیبایی شناختی، برآمده از اینست که مدلهای فلسفی نامناسبی در ذهن داریم. وقتی کسی قادر نیست ببیند که کتاب روی میز قهوه ای است، نمی توانیم با صحبت کردن کاری نماییم ببیند که قهوه ای است؛ در نتیجه به نظر گیج کننده می آید که می شود با صحبت کردن کاری نماییم ببیند که آن گلدان لطیف است. اگر بنا است این سردرگمی را برطرف نماییم و مفاهیم و کیفیات زیبایی شناختی را همان چیزهایی بازشناسیم که هستند، باید مدلهای نابجا را کنار بگذاریم و در این کاوش نماییم که چگونه به طورِ بالفعل این مفاهیم را به کار می بندیم. با این همه علاقه به آن چه منتقد انجام می دهد و این همه توافق در این امر، میتوان انتظار داشت توضیح داده باشند که منتقد چگونه این کار را انجام می دهد. اما در این مورد کم گفته اند، و آن چه گفته اند راضی کننده نیست.
این کتاب با ۲۳۷ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۲۰ هزار تومان انتشار یافته است.
«فلسفه امروزین علوم اجتماعی؛ با نگرش چندفرهنگی» هم اثر براین فِی است که توسط خشایار دیهیمی ترجمه شده و یکی از عناوین «کتابخانه فلسفه سیاسی» است که نشر نو چاپ می کند. نسخه اصلی این کتاب سال ۱۹۹۶ توسط انتشارات آکسفورد چاپ شده است.
برایان فِی نویسنده این کتاب متولد ۱۹۴۳ و استاد فلسفه دانشگاه وسلین کنتیکت است. «نظریه اجتماعی و عمل سیاسی» و «علوم اجتماعی انتقادی» از دیگر کتاب های وی هستند که به ترتیب سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۸۷ چاپ شده اند.
مولف «فلسفه امروزین علوم اجتماعی» می گوید این کتاب، کتابی صرفاً برای متخصصان، اهل فن و دانشجویان رشته های علوم اجتماعی نیست؛ باآنکه احیانا این گروه ها بیشترین بهره را از این کتاب خواهند برد. اما این کتاب می تواند برای هرکسی که به خودش، به صورت کلی به انسان، به جامعه اش و به جهان فکر می کند، مفید باشد. مطابق رویکرد مولف این کتاب، به معرفی موضوعات بنیادینی پرداخته می شود که هنگام تفکر دربارهٔ انسان از منظر تفاوت های فرهنگی و اجتماعی نمی توان آنها را نادیده گرفت.
کتاب پیش رو ۱۱ فصل دارد که بدین سان اند:
«آیا باید همان کس [یا از همان کسان] باشی تا آن کس را بشناسی؟»، «آیا برای آنکه خودمان باشیم نیازمند دیگران هستیم؟»، «آیا فرهنگ و جامعه ما، ما را آنی می کند که هستیم؟»، «آیا افراد در فرهنگهای مختلف در جهانهای مختلفی زندگی می کنند؟»، «آیا باید فرضمان این باشد که دیگران موجوداتی عقلانی اند؟»، «آیا باید فهم ما از دیگران طبق ضوابط و ملاکهای خود آنها باشد؟»، «آیا معنای رفتار دیگران همانی است که خود از آن مُراد می کنند؟»، «آیا فهم ما از دیگران اساسا تاریخی است؟»، «آیا ما داستانها را زندگی می نماییم یا فقط آنها را می سراییم؟»، «آیا ما می توانیم درکی عینی از دیگران داشته باشیم؟» و «نتیجه گیری: از فلسفه چندفرهنگی علوم اجتماعی چه میتوان آموخت؟».
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
همین مطلب در مورد وقایع تاریخی مهمی نظیر عبور قیصر از روبیکون صادق است. این عمل از زمان وقوعش با ظهور جماعات تفسیرکننده مختلف تفسیر و بازتفسیر شده است. برای همین است که مورخان حتی امروز هم، دوهزارسال پس از وقوع آن واقعه، هنوز می توانند بر سر معنای عمل قیصر (و معنای اعمال گسترده تری که عمل قیصر جزئی از آن بود) بحث و جدل داشته باشند. معنای عمل قیصر همچنان تغییر می کند، و درک و فهم نحوه تغییر این معنا یکی از عوامل موثر در تغییر جماعات تفسیرکننده ای است که دائما با چشم اندازی تازه و بکر به آن روی می کنند.
این کتاب هم با ۴۳۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب