در دومین پیش رویداد نهمین جشنواره نهم؛
بازی سازان فجر از تجربیات موفق و ناموفق بازی سازی گفتند
جاویدانی: بازیسازان دومین پیش رویداد نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر به بیان تجربیات موفق و ناموفق بازی سازی پرداخته و راهکارهای جلب سرمایه را برای حاضران پیشنهاد دادند.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، تعدادی از بازی سازان، ناشران صنعت بازی ایران و نمایندگان صندوق های سرمایه گذاری در دومین پیش رویداد نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر که با موضوع بررسی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت بازی ایران در مجموعه ۱۰۰ استارتاپ برگزار شد، در سخنانی به ارائه تجربه و پیشنهادات خود در راه نشر بازی به تیم هایی که جهت شرکت در رویداد سرمایه گذاری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری ثبت نام کرده اند و در این رویداد حضور داشتند، پرداختند.
محمد زهتابی مدیرعامل استودیو پاییزان در این رویداد ضمن ارائه گزارشی از شروع فعالیت این شرکت و بازی های ساخته شده در استودیو پاییزان اظهار داشت: تا به امروز ۷ عنوان بازی در این استودیو ساخته شده است و چندین عنوان بازی دیگر درحال تولید و انتشار هستند. ما در استودیو پاییزان بسیار گزینشی بازی ها را انتخاب می نماییم و می سازیم. به عبارتی تعداد زیادی بازی منتشر نمی نماییم تا بعداً ببینیم کدامیک احتمال موفقیت دارند و در نهایت روی آنها متمرکز شویم. اهتمام می نماییم اگر مقرر است یک بازی را نشر دهیم، بازی ای باشد که مجموعه ما در آن زمینه ارزش افزوده ای را دارد. از این جهت سالانه بین ۲ تا ۳ عنوان بازی منتشر می نماییم.
وی اضافه کرد: ما در پاییزان حدود ۳ میلیون کاربر فعال داریم و برای مجموع بازی های مان ۲۵ میلیون نصب گرفته ایم. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد مجموعه پاییزان درآمد ارزی است که از کاربران خارج از کشور به دست می آید.
مدیرعامل استودیو پاییزان اظهار داشت: در بخش نشر مجموعه پاییزان که به صورت کاملا مستقل فعالیت می کند، کار مشاوره، پشتیبانی و تست بازی صورت می گیرد. مهم ترین نقطه قوت استودیو پاییزان در حوزه نشر تحلیل آمار و استفاده درست از داده است و در این بخش یک تیم ۵ نفره مسلط برای تحلیل آمار در اختیار داریم.
پلتفرم PC هنوز مخاطبان بسیار زیادی در کشور دارد
حسن مهدی اصل مدیرعامل شرکت «سورنا گیمز» که از حدود دو دهه پیش در عرصه تولید، نشر و سرمایه گذاری بازی های پلت فرم PC فعالیت می کند، نیز در این رویداد به بیان تجربیات موفق و ناموفق خود در این استودیو پرداخت و اظهار داشت: یکی از سخت ترین و جذاب ترین پلت فرم های بازی، پلت فرم PC است که طی دو دهه گذشته نوسان های بسیار زیادی در دنیا داشته است. حتی به مرحله ای رسید که در آستانه حذف از چرخه اقتصاد ویدئو گیم قرار گرفت. ولی با ورود پلت فرم های خوبی مثل استیم و بازی های خوبی که در این عرصه تولید شد، این پلت فرم احیا شد.
وی اضافه کرد: ما فعالیت خویش را بعنوان تولیدکننده شروع کردیم و مسیرهای خیلی سختی را پیش رو قرار دادیم تا جایی که پروژه تولید بازی را برای مان طولانی تر می کرد. اما توسعه دهنده باید در جایی نقش خویش را انتخاب کند؛ باید مشخص نماید که ناشر است یا تولیدکننده بازی. در غیر این صورت سالهای زیادی را صرف کسب تجربه در این راه می کنید تا متوجه مسیر اصلی شوید.
مهدی اصل اضافه کرد: ما در حوزه نشر با یک مشکل جدی مواجه شدیم و عملاً مجبور و محدود با کار کردن با ناشرانی بودیم که در واقع ناشرنما بودند. رسالت ناشر خیلی بزرگ تر از آن چیزی است که این دوستان انجام می دادند و هنوز هم می دهند. این گروه از دوستان کار بسیار ساده کپی سی دی و عرضه به بازار را انجام می دهند و هیچ ارزش افزوده ای به آن محصول اضافه نمی کنند.
وی در ادامه به تغییر رویکرد این استودیو از ارائه نشر بازی از نسخه فیزیکی به نسخه دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: تمام فعالیت ما باید در جهت توجه و جلب مخاطب باشد و ما موظف هستیم که متناسب با نیاز مخاطب حرکت نماییم.
مهدی اصل اضافه کرد: به تمام بازی سازان پیشنهاد می کنم که در عرصه تولید بازی های پلت فرم PC که ظرفیت بسیار زیادی دارد، کار کنند. این پلت فرم هنوز مخاطبان بسیار زیادی در کشور دارد که روزانه روی این پلت فرم بازی و استریم می کنند.
مدیرعامل سورنا گیمز در انتها سخنانش خطاب به بازی سازان جوان حاضر در این رویداد اظهار داشت: اگر شما می خواهید نخستین بازی را چه برای بازار ایران چه برای خارج از کشور بر روی پلت فرم PC توسعه دهید و تجربه این کار را ندارید به احتمال ۹۰ درصد این بازی با شکست مواجه می شود. چون که بازی های PC پروژه ساخت و انتشار سختی دارند.
سرمایه گذاری، پیشران اکوسیستم نوآوری کشور است
در ادامه علی سدیفی مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ اظهار داشت: ما در مجموعه ۱۰۰ استارتاپ در تلاش هستیم تا بتوانیم راهکارهای مناسبی برای اتفاق سرمایه گذار خطرپذیر در فضای اکوسیستم نوآوری کشور ایجاد نماییم و در مدت فعالیت این مجموعه حدود ۴۰ سرمایه گذار در روند سرمایه گذاری های ۱۰۰ استارتاپ، وارد شدند.
وی اضافه کرد: به اعتقاد من پیشران اکوسیستم نوآوری کشور، بحث سرمایه گذاری است و اگر بتوانیم ریسک سرمایه گذاران را کم نماییم و فرایند انعقاد قرارداد و ارتباطات میان ارکان مختلف را فراهم نماییم، احتمالا سرمایه گذاری های بیشتری اتفاق خواهد افتاد.
مدیرعامل ۱۰۰ استارتاپ اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری در ۱۰۰ استارتاپ اتفاق بیفتد آن سرمایه گذاری باید راهبر داشته باشد و به واسطه داشتن راهبر اهتمام می نماییم منابع اختصاص داده شده را هوشمندانه هدایت نماییم. در حوزه صنعت بازی به نظر می رسد این راهبر ناشران هستند. چون که به واسطه تجربه ای که دارند، می توانند تشخیص دهند که سرمایه گذاری روی کدام تیم مناسب می باشد و در ادامه مسیر نیز راهکارهای مناسب برای حرکت در رشد و شکل گیری تیم بازی ساز عرضه نماید. امروز برخی از ناشران، سرمایه گذار هم هستند و حتی ما در بین سرمایه گذاران خطرپذیر هم کسانی را داریم که تجربه عملیاتی در صنعت بازی دارند.
تیم، تمرکز، تجربه، تاب آوری، ادامه یادگیری و تعامل
مهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو مدریک نیز در این رویداد در سخنانی کوتاه به بیان تجربیات سال ها حضور در صنعت بازی ایران برپایه چند مؤلفه شاخص پرداخت و اظهار داشت: زمانی یک تیم از اضافه شدن به تیم ها و ناشرانی که تخصصی در این عرصه کار می کنند، به نتایج مثبتی می رسند که به چند مؤلفه توجه نمایند. نخستین مؤلفه از نظر من که دارای وزن بسیار بالایی است «تیمی» است که برای تولید بازی در کنار هم قرار گرفته اند. «تمرکز» شاخص دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به عبارتی بازی سازی برای یک تیم چقدر در نقطه تمرکز و اهمیت قرار دارد.
وی اضافه کرد: «تجربه» شاخص دیگر این حوزه است و این که افراد تیم دارای تجربه های قبلی در این عرصه هستند یا خیر. «تاب آوری» مؤلفه مهم دیگر در این عرصه است؛ این که یک تیم دارای تمرکز و تجربه چقدر تاب آوری برای مواجهه با چالش ها دارد. «تداوم یادگیری» و «تعامل» از دیگر مولفه هایی است که باید بازی سازان جوان به آن توجه نمایند.
محسن جهانبخش از استودیو «نارین گیمز» و آرمین هاشم زاده از «رایموند هنر پویا» هم در این رویداد در سخنانی به بیان روند تجربیات خود در این استودیو پرداخت و ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای استودیو نارین گیمز به تبیین راهکارهای تجربی تولید و نشر بازی برای بازی سازان جوان و کم تجربه حاضر در این رویداد پرداختند.
در ادامه بخش اول این پیش رویداد در نوبت صبح، نمایندگانی از صندوق های سرمایه گذاری نیز در سخنانی به تشریح فعالیتهای مجموعه های خود و علاقه مندی های شأن برای سرمایه گذاری در صنعت بازی ایران پرداختند.
سید حسام نوربخش از خانه خلاق و نوآوری ستاپ، دانیال صابر سمیعی از صندوق پژوهش و فناوری گیلان، افشین سامانی از گلرنگ ونچرز و سید مهدی سادات حیات شاهی، مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری غیردولتی صنایع خلاق همچون آنها بودند.
در بخش دوم این رویداد که از حدود ساعت ۱۴ شروع شد و تا ۱۷ ادامه داشت ۲۶ تیم بازی ساز جوان که در بخش رویداد سرمایه گذاری نهمین جشنواره بازی های کامپیوتری فجر ثبت نام کردند در حضور ناشران و سرمایه گذاران با ارائه اهداف و ایده های نو و خلاقانه خود از حضور در صنعت بازی و تولید بازی پرداختند.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب