یادداشتی از بخشعلی قنبری؛
یكی از اساسی ترین كارهای منجی آخرالزمان حوزه فرهنگ است
یکی از اساسی ترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا می کند بلکه روشنگری نخستین کاری منجی خواهد بود.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت امام زمان (عج)، بخشعلی قنبری استاد ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی و نهج البلاغه پژوه در یادداشتی به ابعادی از کارهای پس از ظهور حضرت پرداخته است:
امت ها و ملت ها و ادیان درباره منجی آخرالزمان نظراتی دارند ولی در اصل آن اتفاق نظر دارند. درباره اینکه در زمان ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد همه باز اتفاق نظر دارند که عدالت برقرار خواهد شد، اما در این میان این سوال مطرح است که آیا عدالت بدون آگاهی مردم در شناخت حق و باطل و سنت و بدعت و حقیقت متون و تفسیر به رأی ممکن خواهد بود؟ جواب بطور قطع منفی است.
آنچه از نهج البلاغه به دست می آید و می توان آنرا دکترین نهج البلاغه درباره مهدویت دانست این است که یکی از اساسی ترین کارهای منجی آخرالزمان به حوزه فرهنگ ربط پیدا می کند بلکه روشنگری نخستین کاری منجی خواهد بود. اگر این کار انجام نگیرد مطمئناً حرکت امام زمان (عج) با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و اگر در روایات از سختی کار آن حضرت سخن به میان آمده بیشتر ناظر به همین کار مهم می باشد. بدین سبب از نظر نهج البلاغه مهم ترین کار امام زمان (عج) به حوزه فرهنگ مربوط است.
در نهج البلاغه به هیچ وجه از جنگ و خونریزی در عصر آن حضرت سخن به میان نیامده است، البته راقم این سطور منکر آن نیست که ممکنست امام ناچار شود با ظالمان هدایت ناپذیر بجنگد اما جنگ عامه نخواهد داشت بلکه جنگ عامه آن حضرت به حوزه فرهنگ مربوط می شود؛ برای اینکه به تعبیر علی (ع) در آن زمان تفسیر به رأی جای قرآن حقیقی را خواهد گرفت و بدعت هم جایگزین سنت خواهد شد.
شک نیست که مبارزه با تفسیر به رأی و بدعت تنها و تنها از گذرگاه فرهنگ و کارهای فرهتگی می گذرد و از این جهت است که مبارزه امام و استقرار حکومت آن حضرت به طول خواهد انجامید چونکه جنگ می تواند زود شروع شود و زود اختتام پذیرد اما استقرار امر فرهنگی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.
شاید گفته شود که امام (عج) با چه روشی به تفسیر حقیقی قرآن و جایگزینی سنت بجای بدعت اقدام خواهد کرد؟ در جواب باید اظهار داشت که قرآن را از قرآن و سنت را با قرآن تفسیر خواهند کرد که امروزه به آن روش معناشناسی می گویند. پس اگر در عصر حاضر هم بتوانیم قرآن و سنت را با این روش تفسیر نماییم به احتمال قوی در راه تفسیری امام زمان قرار گرفته ایم. از این طریق می توانیم در این عصر هم خودرا از تفسیر به رأی و بدعت رها نماییم. بدین سبب امام زمان (ع) ظهور می کنند تا همه آدمیان را از تفسیر به رأی و بدعت رها سازد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب