تاكید آیت الله اعرافی بر لزوم ابتكار، خلاقیت و نوآوری مدیران
به گزارش جاویدانی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه همه نهادها و دستگاه ها باید در یک استان، پیوست آموزش و پرورشی برای برنامه های خود داشته باشند اظهار داشت: با عنایت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در خصوص واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش، باید در بحث مهدها و پیش دبستانی ها، آمادگی کامل تری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم. امیدواریم شاهد یک جهش و حرکت نو در این حوزه باشیم.
به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله علیرضا اعرافی در پانزدهمین نشست " گفت و گوی هفته" وزارت آموزش و پرورش از ابتکارات و تلاشهای وزارت آموزش و پرورش برای آموزش در روزهای کرونا قدردانی کرد و اظهار داشت: حضور بنده در این جمع، علاوه بر انجام وظیفه، نمادی از اهتمام حوزه های علمیه نسبت به تعلیم و تربیت و اعلام همراهی، همگامی، هم افزایی و آمادگی همکاری با نظام تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: سه ضلع آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه های علمیه نقش مهمی در ساختن آینده دارند، اما آموزش و پرورش پایه اصلی و بنیادی است. جایگاه رفیع و نقش اساسی برای همه ما قابل احترام است و هم ما را موظف به نهایت همکاری و همدلی می کند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه به فرازهایی از نهج البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: محور مهمی که در نهج البلاغه به آن اشاره شده، این است که انسان باید تصویر جامعی از زیست خودش در جهان داشته باشد. بیشتر از ۲۰ تصویر از دنیا در نهج البلاغه تبیین شده است. بعنوان نمونه، امیر مومنان می فرمایند دنیا هرلحظه مانند منجنیق آدم ها را به سمت مرگ پرتاب می کند و لحظه به لحظه همنشینان خویش را به سمت مرگ فرا می خواند. هیچگاه دنیا به کوچک شمردن دنیا تاکید نکرده بلکه بر پیشرفت همه قلمروها تاکید کرده، اما اذعان دارد دنیا با همه عظمتش، در مقابل جهان های بزرگتری قرار دارد و انسان نباید تنها در قالب زندگی مادی محصور بماند.
وی به برخی نکات در عرصه مدیریت تعلیم و تربیت اشاره و اظهار نمود: مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت بیشتر از هرجای دیگر، نیازمند دانش افزایی مستمر و پیوسته دارد. یک مدیر بخصوص در عرصه تعلیم و تربیت نیازمند خود دانش افزایی مستمر و موثر است. یک مدیر در عین اینکه باید بر کارخود متمرکز باشد باید نگاهی جامع و فرابخشی هم داشته باشد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: وقتی مدیریت منابع انسانی در قلمروی تربیت قرار بگیرد بر پیچیدگی های آن افزوده می شود و وقتی تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد بر لایه های پیچیدگی آن افزوده می شود. نیاز است مدیر به قلروهای دیگر هم آشنایی داشته باشد.
آیت الله اعرافی به لزوم ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران در عرصه های مختلف تصریح کرد و اظهار داشت: کلیشه ای شدن در عرصه مدیریت آموزشی، سم مهلک است. مدیر باید توانایی برانگیختن شور و نشاط در مجموعه را داشته باشد. مدیری که بتواند هر دم شور و انگیزه جدیدی بیافریند و افراد را در راه اهداف خود به نشاط روز افزون وادارد موفق خواهد بود.
وی ادامه داد: مدیر باید نمادی از جمع بین صمیمیت و قاطعیت باشد. وی اگر توازن نداشته باشد نمی تواند در کار بزرگ تعلیم و تربیت موفق باشد. نکته دیگر آنکه برای معلم و مدیر در سطوح مختلف، عشق به تربیت، شرط ضروری می باشد. اگر نگاه آنها انجام وظیفه روتین و معمول باشد نمی توانند در تربیت افراد موفق باشند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه یک مدیر باید نگاه متوازن به همه قلمروهای کاری خود داشته باشد اظهار داشت: مدیری موفق است که به همه قلمروها با دید جامع و متوازن نگاه کند. قدرت تعامل و بسیج امکانات، همگرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی هم بسیار مهم می باشد. طراحی برنامه های منطقه ای و برش خورده از راهبردهای کلان سند تحول بنیادین هم باید مورد توجه مدیران عرصه تعلیم و تربیت باشد.
وی بر لزوم پایه ریزی منابع پایدار هم تصریح کرد و اظهار داشت: در مناطقی پیشنهاد دادم که وقف های آموزش و پرورشی به وجود بیاوریم. باید منابع پایداری برای اجرای رشته ها و فعالیتهای گوناگونی که در بودجه های دولتی نمی گنجد پیش بینی نمود.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: معماری فضای فیزیکی مدارس هم نکته حائز اهمیتی است. معماری های ما بومی، جذاب و سازنده نیست. هنر و ادبیات هم در تثبیت مبانی فکری و معرفتی، مبانی انقلاب اسلامی و سندتحول بنیادین اثرگذار می باشد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه طرح های امین و روشنا طرح های مهمی هستند که آموزش و پرورش آنها را دنبال می کند اظهار داشت: آماده همکاری برای توسعه طرح امین هستیم. تاکید ما بر کیفیت و محتوا در طرح امین است. اگر در جایی طلبه روشن و فاضل و روحانی آگاه به مسائل تعلیم و تربیت نداشتیم، عدم حضور، بهتر از حضور کسی است که شرایط لازم و صلاحیت های اخلاقی، روحی، علمی را برای مواجهه با دانش آموزان ندارد.
وی افزود: به شدت مراقب باشیم که طرح امین، درست اجرا شود. در کنار این، به تازگی طرح حبل المتین در حوزه طراحی شده و بسته های آموزشی دارد که فراتر از آموزش های متعارف است و برای علاقه مندان مطلوب است و ستاد همکاری ها، می تواند تعریفی از این طرح متناسب با آموزش و پرورش هم عرضه نماید.
اعرافی با اشاره به اینکه همه نهادها و دستگاهها باید در یک استان، پیوست آموزش و پرورشی برای برنامه های خود داشته باشند اظهار نمود: تقاشای دیگرم این است که ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و مدیران استانی می توانند از این ظرفیت به نحو ویژه تری بهره برداری کنند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در خصوص واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در بحث مهدها و پیش دبستانی ها باید آمادگی کامل تری در آموزش و پرورش و ستادهای همکاری داشته باشیم و گام های جدیتری برداریم. امیدواریم شاهد یک جهش و حرکت نو در این حوزه باشیم. باید همه آمادگی داشته باشیم به آموزش و پرورش در این حرکت نو و ابتکاری کمک نماییم.
وی ضمن اشاره به اینکه اسناد جامع حوزه علمیه آماده شده و بیشتر از ۱۰۰ طرح مهم در حال نهایی شدن یا اجرا است اظهار نمود: بعنوان مثال در درختواره رشته های جدید حوزه، ۴۰۰ رشته طراحی شده که بیشتر از ۳۰ مورد به ساحت های مختلف تعلیم و تربیت چون فلسفه تعلیم و تربیت و... اختصاص دارد. حوزه هیچ گاه ادعا نداشته جای دانشگاه را بگیرد. ما باید مکمل باشیم و در حدود مأموریت های خود حرکت نماییم.
اعرافی به توسعه آموزش های کاربردی مهارتی هم اشاره نمود و اظهار داشت: برای نخستین بار درس های اجتهادی در قلمروهای جدید در حال شکل گیری است. باید حتما ظرفیت های خویش را جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش افزایش دهیم. تعاملی با سازمان پژوهش داشتیم و تعدادی از فضلا شناسایی شدند و مقرر است در کمیته هایی در رابطه با تالیف کتب درسی همکاری داشته باشند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: در زمینه تربیت معلمین که به شکل دقیق و سنجیده و با نظارت خود آموزش و پرورش باشد تعاملات خوبی برقرار شده است. حضور روحانیت باید عالمانه باشد. محور دیگر این است که در طرح گفتمان ملی انقلاب اسلامی بیشتر از ۵۰۰۰ اثر برگزیده در قلمروهای دانشی گوناگون شناسایی و طبقه بندی شد و می تواند با دستگاههای علمی و پژوهشی آموزش و پرورش ارتباط جدیتری برقرار کند.
وی با اشاره به اینکه پیشنهادم این است به سمت ایجاد یک مرکزپژوهشی مشترک و قدرتمند حرکت نماییم اظهار داشت: در طرح آمایش حوزه، یکی از قلمروهای مهم پیشبینی شده آموزش و پرورش است و به یک برنامه پنج ساله رسیده ایم که دارای ۴۰ طرح و محور است و حدود ۱۵ مورد آن استانی است و احتیاج به کار بیشتری دارد.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: برای سال ۱۴۰۰ مناسب می باشد ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش از حالا یک صدمه شناسی کند و نقطه نظرات را دریافت و اگر لازم است برنامه پنج ساله را بازسازی کند و تجدید قوایی برای سال آینده جهت تحرکات بیشتر داشته باشد.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب